Als eerste supermarktketen in Nederland stopt Jumbo per eind mei met vleespromoties in alle vestigingen. Jumbo kiest, passend bij de recent ingezette strategie Code Geel, voor élke dag lage prijzen en toch verantwoordelijke producten, in plaats van stuntaanbiedingen. Er klinkt lof en verbazing over het lef, dat ook riskant is. Het kan klanten kosten.
Een gedurfde en dappere stap, volgens consumptieonderzoeker Hans Dagevos
Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier was vanmorgen de eerste die Jumbo feliciteerde met de 'fenomenale stunt'. "Wij hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont," aldus de organisatie die al sinds 2010 actie voert tegen kiloknallers. Ook in de pers klinkt waardering én verrassing over de ongebruikelijke stap.

Eiwittransitie
Jumbo presenteert het afschaffen van de vleespromoties als "een belangrijke stap in de richting van onze bijdrage aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding," zegt topman Ton van Veen in het persbericht. Iedereen weet inmiddels wel dat het eten van meer plantaardig voedsel beter is voor het milieu en ook gezonder voor de mens. De Nederlandse overheid wil dat we in 2030 nog maar 40% van onze eiwitconsumptie uit dierlijke eiwitten halen, terwijl dat nu nog 60% is. Jumbo wil in 2025 op 50%-50% zitten, en dat kan alleen maar door het over een andere boeg te gooien. "Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties”, aldus Van Veen.

En dus draait Jumbo - als eerste - aan de prijsknop van de vleesaanbiedingen. Een gedurfde en dappere stap, volgens consumptieonderzoeker Hans Dagevos (WUR) in de NRC. "Vlees is een klantentrekker en belangrijk voor de omzet. [..] Dit is bovendien een maatregel die ontmoedigt. Meestal wijzen supermarkten vooral op hun groeiende plantaardige aanbod en laten de keuze aan de klant. Dat is makkelijker, dat doet geen pijn." Jumbo voelt de verantwoordelijkheid en zet deze om in het schrappen van van-voor acties.

De keten heeft het lastig de laatste jaren en verliest marktaandeel. Topman Van Veen wil terug naar de basis met altijd en elke dag betaalbare prijzen. Code Geel heet de strategische herijking. En die past prima in de huidige tijdgeest waarin het imago van vlees steeds minder positief wordt, zegt foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan op RTL Nieuws. "Mensen zijn klaar met de kiloknallers. Als je het hele jaar door je vlees redelijk prijst, is dat dus een goede strategie."

Wie krijgt gelijk: Moers of Van Tellingen?
Dé grote vraag natuurlijk nu is hoe de overige supermarktketen gaan reageren. Retailexpert Paul Moers is uitgesproken: "Die zijn zich rotgeschrokken van dit nieuws. Ik weet zeker dat Albert Heijn en Lidl snel hetzelfde gaan doen." Zeker is dat Wakker Dier morgen een campagne in de kranten zet om de supermarktketens die zich nog niet gecommitteerd hebben aan de eiwittransitie (zoals Dekamarkt, Hoogvliet, Spar en Vomar) aan te spreken. Retailexpert Hans van Tellingen ziet het precies omgekeerd. Hij denkt dat het Jumbo klanten gaat kosten en vindt dat Jumbo overstag is gegaan door oneigenlijke argumenten van Wakker Dier. Stoppen met stunten staat wat Van Tellingen betreft los van dierenwelzijn. Dat is correct, maar niet de inzet van de campagne van Wakker Dier die gericht is op minder vlees eten. Daar is vervolgens BBB-partijleider Caroline van der Plas het weer niet mee eens; zij vindt dat Jumbo de belangen van arme mensen schaadt die alleen in de aanbieding vlees zouden eten.

Boerenorganisaties pleiten voor eerlijke prijzen en minder stunten, maar zullen uiteindelijk een teruggang van de vraag ervaren. Als vleesaanbiedingen verdwijnen gaat Nederland minder vlees eten. “Bijdragen aan de transitie doen we niet alleen," reageert Van Veen. "Daarom blijven wij ons ook inzetten voor verdere verduurzaming van de vleesketen samen met onze ketenpartners.” Met minder boeren, betere stallen en betere slachtomstandigheden kan het uit.

De grote vraag na de stap van Jumbo is of de markt nu volgt zoals de supermarkten deden toen Albert Heijn aankondigde alleen nog 1-sterkip te gaan leveren. Binnen drie weken waren alle supermarkten om. Binnen enkele weken zullen we dan ook weten wie gelijk krijgt: Moers of Van Tellingen.

Hieronder is een rij felicitaties te lezen van Wakker Dier, meestercampaigner Sjoerd van der Wouw tot dierenwelzijnsactivist Roos Vonk. Vervolgens de kritische reacties van Hans van Tellingen en BBB-partijleider Caroline van der Plas die vindt dat Jumbo de belangen van arme mensen schaadt.