De grootste Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar 6,8 miljoen bezoekers. De gemiddelde besteding per tafel was daar €115. In totaal gaven we €2,2 miljard uit bij de ketens.
Dat onderzocht marktonderzoeksbureau Multiscope. Het bureau voerde een grootschalig onderzoek uit naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, klanttevredenheid en loyaliteit onder 5.326 Nederlanders van 18 jaar of ouder. De 22 onderzochte formules zijn: ’t Zusje, de Beren, Ellis, La Cubanita, Loetje, Rodeo, The Seafood Bar, Wagamama, Vapiano, Ekmecki, Happy Italy, Proeflokaal Bregje, Humphrey’s, Moeke, Heinde & Ver, Pannenkoe, Dudok, De Pizzabakkers, Juffrouw Tok, Popocatepetl, Stan en Umami.

Deze ketens trokken gezamenlijk 6,8 miljoen bezoekers. Volgens het onderzoeksbureau komt dit neer op 47% van de Nederlanders boven de 18 jaar. Dat werkelijke percentage zal wel een stuk lager liggen, aangezien dubbele bezoeken aan één keten niet zijn meegerekend in het percentage. Daarnaast kan één persoon prima én een Vapiano én een Wagamama bezoeken in een jaar.

De gemiddelde besteding per tafel is €115, maar hoe ouder de gast, hoe hoger de gemiddelde rekening. De groep van 18 tot 34 besteedt gemiddeld €97, de groep van 35 tot 49 besteedt gemiddeld €121 en de groep 50-plussers heeft een gemiddelde rekening van €131. En dat terwijl de ketenrestaurants meer in trek zijn bij de jongeren dan bij de ouderen.

Opvallend is dat de hoogte van het inkomen niet afhankelijk is voor de gemiddelde besteding. Maar eigenlijk zegt de gemiddelde besteding niet heel veel, aangezien die per tafel is uitgerekend. Wellicht gaan 18 tot 34-jarigen vaker met een kleiner gezelschap naar een ketenrestaurant, of gaan de 18 tot 34-jarigen vaker naar goedkopere ketens.

Tussen de restaurants zit namelijk een vrij groot verschil in gemiddelde besteding. Bij The Seafood Bar (4 restaurants) en ’t Zusje (34 restaurants) ben je het duurst uit, respectievelijk €199 en €198. Bij Vapiano (9 restaurants) en Ekmekci (14 restaurants) het goedkoopst, respectievelijk €48 en €49.

Dit rapport kan interessante inzichten bieden voor iedereen in de restaurantmarkt, die zijn eigen prestaties wil vergelijken met die van de grootste restaurantketens, zegt Multiscope op zijn website. Maar dan moet je wel even €1.495 aftikken.