McDonald's past de receptuur van de iconische Big Mac aan. Tegen 2024 moeten alle Amerikanen de vernieuwde Big Mac kunnen bestellen. Bij het aanpassen van een populair product gaan voedingsproducenten niet over een nacht ijs. De nieuwe Big Mac werd al uitgebreid getest. In Australië, Canada én bij onze zuiderburen. Consumenten daar waren razend enthousiast.
Zachtere, 'kussenachtige' broodjes die goudbruin geroosterd worden, méér gesmolten kaas, witte uien die op de grill worden gebakken voor een 'sappigere, gekaramelliseerde smaak' en extra Big Mac-saus. Dat zijn de veranderingen voor de Big Mac en dan ook meteen maar de McDouble burger, de cheeseburger, de dubbele cheeseburger en de hamburger.

Chad Schafer, baas culinaire innovatie, is er maar wát trots op. "Ik zal me altijd mijn eerste burger van McDonald's herinneren", zegt Schafer.”En nu hebben mijn culinaire team en ik de leukste baan ter wereld: nadenken over manieren om nog meer van die iconische McDonald's-smaak naar onze fans te brengen." Het gaat om kleine procesveranderingen met een groot smaakeffect, legt Schafer uit. Hetere, smeltende kaas en een betere 'sear' (door aangepaste grillinstellingen) resulteren in meer smaak dan ooit.

De nieuwe Big Mac is eerst getest in internationale markten zoals Australië, Canada en België. Daar kreeg het nieuwe recept "lovende kritieken", zegt McDonald's in een verklaring.

Sinds 2018 had McDonald's geen receptuurwijzigingen meer doorgevoerd. Toen stapte het hamburgerbedrijf over van bevroren rundvlees op vers rundvlees voor de Quarter Pounders. Tweaken van een bestaand succes is risicovol, zoals het fiasco van 'New Coke' in de jaren 80 en 90 liet zien. Dat risico loopt McDonald's met de nieuwe Big Mac vermoedelijk niet: alleen de grill staat heter, de ingrediënten blijven hetzelfde. De broodjes worden lekkerder klaargemaakt.