Eindelijk kunnen Chinezen ook bij de Chinese KFC-fastfoodketen terecht voor chicken feet. Niet de billen maar de pootjes dus. Een traditionele delicatesse, maar dat was voor de Amerikaanse fastfoodketen KFC tot nu toe geen reden om ze op het menu te zetten. Daar komt nu eindelijk verandering in. Niet omdat moederbedrijf Yum China 'om' is, maar vanwege de torenhoge inflatie.
Jarenlang vroegen Chinese KFC-klanten zich af waarom de kipketen geen kippentenen verkocht. Dat zijn de van de harde opperhuid ontdane, uit pezen, bindweefsel en huid bestaande onderste stukjes van de kippenpoot. Chinezen zijn er dol op. "Nu kan ik terug zeggen dat we dit jaar, in 2022, eindelijk kippentenen op het menu hebben," vertelde Yum China-CEO Joey vandaag in een interview. Net als andere voedingsbedrijven heeft ook de fastfoodketen te maken met de stijgende energie- en voedselprijzen. Plus dat Yum China, het in Shanghai gevestigde moederbedrijf van ondermeer KFC, Taco Bell en Pizza Hut in China, aan het opkrabbelen is van 'het zwaarste kwartaal' ooit. Lockdowns om Covid-19 in de hand te houden, hielden de afgelopen maanden miljoenen mensen wekenlang thuis.

Daarom neemt het bedrijf maatregelen om de efficiëntie te verhogen. Zo zijn marketing en reclame-inspanningen teruggeschroefd, is verhuurders om huurvermindering gevraagd en worden restaurants aangespoord het beste te maken van wat ze hebben. Voor KFC is dat kat in het bakkie. "We proberen deze prijsstijging op te vangen met ... volledige benutting van de kip," aldus een lachende Wat. Naast kippentenen staan inmiddels ook vleugelpuntjes op het menu. "Eigenlijk gebruiken we nu alles van de kip, op de veren na."

Daar laat KFC dan nog een kans liggen. Van kippenveren kun je namelijk een uitstekende 'biostimulant' maken, om planten sneller te laten groeien.