Op de Britse snelweg M20, die van Londen naar Dover voert, is een verkeersinfarct ontstaan. Meer dan 4.000 vrachtwagens kunnen niet meer voor- of achteruit. Naar verwachting zullen de problemen nog tot in volgende week duren.
Het infarct is het gevolg van de samenloop van een aantal omstandigheden. Zo viel afgelopen donderdag het Goods Vehicle Movement Service-systeem uit, waarmee bedrijven hun douaneformulieren elektronisch in kunnen dienen voordat ze goederen vervoeren tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Handmatige controles en alternatieve documenten moeten soelaas bieden.
Ook de perikelen bij P&O Ferries spelen een rol. Tot voor kort nam die veerbootmaatschappij een derde van de verbindingen met het Europese vasteland voor zijn rekening, maar sinds het massaontslag van enkele weken geleden vaart P&O niet meer. Andere rederijen kunnen de extra vraag nu niet aan. De paasdrukte die begonnen is, verergert het probleem. Dat toeristen voorrang krijgen (omdat ze minder toegerust zijn op een lang verblijf in de auto en minder eten en drinken bij zich hebben), zet kwaad bloed bij vrachtwagenchauffeurs en logistieke bedrijven: "Dat vind ik echt te idioot voor woorden. De autoriteiten minachten de chauffeurs. Zij rijden daar niet voor hun plezier, het is hun werk!", foetert vervoerder Chris Balkenende in De Telegraaf. Met de Kanaaltunnel dan? "Die tunnel en de veerboot kun je enkel via deze weg bereiken, dus er is gewoon geen alternatief," aldus Balkenende.
En hoe zit het met de lading? De vrachtauto's van Balkenende brachten groente en fruit naar Britse supermarkten. Maar de vervolgladingen lopen nu dagen vertraging op. Het gevolg? Bedorven waar en lege schappen in Britse super. En zo wordt, na de brexit, alweer het 'gedoe van zakendoen met het VK' versterkt, zegt Shane Brennan, hoofd van de Cold Chain Federation, de branchevereniging voor transporteurs van gekoelde goederen.
Omdat hebt Verenigd Koninkrijk onvoldoende verse producten in eigen land maakt voor de eigen bevolking veroorzaakt de vervoerscrisis nog duurdere boodschappen op het grootse eiland van Europa dan op het Europese continent.
Ook de perikelen bij P&O Ferries spelen een rol. Tot voor kort nam die veerbootmaatschappij een derde van de verbindingen met het Europese vasteland voor zijn rekening, maar sinds het massaontslag van enkele weken geleden vaart P&O niet meer. Andere rederijen kunnen de extra vraag nu niet aan. De paasdrukte die begonnen is, verergert het probleem. Dat toeristen voorrang krijgen (omdat ze minder toegerust zijn op een lang verblijf in de auto en minder eten en drinken bij zich hebben), zet kwaad bloed bij vrachtwagenchauffeurs en logistieke bedrijven: "Dat vind ik echt te idioot voor woorden. De autoriteiten minachten de chauffeurs. Zij rijden daar niet voor hun plezier, het is hun werk!", foetert vervoerder Chris Balkenende in De Telegraaf. Met de Kanaaltunnel dan? "Die tunnel en de veerboot kun je enkel via deze weg bereiken, dus er is gewoon geen alternatief," aldus Balkenende.
En hoe zit het met de lading? De vrachtauto's van Balkenende brachten groente en fruit naar Britse supermarkten. Maar de vervolgladingen lopen nu dagen vertraging op. Het gevolg? Bedorven waar en lege schappen in Britse super. En zo wordt, na de brexit, alweer het 'gedoe van zakendoen met het VK' versterkt, zegt Shane Brennan, hoofd van de Cold Chain Federation, de branchevereniging voor transporteurs van gekoelde goederen.
Omdat hebt Verenigd Koninkrijk onvoldoende verse producten in eigen land maakt voor de eigen bevolking veroorzaakt de vervoerscrisis nog duurdere boodschappen op het grootse eiland van Europa dan op het Europese continent.