Homepage
Je komt op de homepage door www.foodlog.nl in te tikken in de adresbalk van je browser. Je kunt vanuit iedere locatie in de site snel terug naar de homepage door op het logo - het rode appeltje - te klikken.

Rubrieken
Op de homepage vind je eerst de EEN, de voorpagina van Foodlog. De voorpagina wordt doorsneden door een strip met Flashes, korte nieuwsflitsen.

Onder de EEN staan de Thema's (voorheen: katernen) met nieuwsberichten: Perspectief (wereldnieuws), Voedselketen (van bodem via super tot bord), Energie, Dagelijkse kost (consumentennieuws), Gezondheid en AgriFoodNetworks (ons internationale katern). Ieder thema is uitklapbaar met het '+', hetzelfde geldt voor de strip met reacties per katern. Door op een bericht te klikken kom je in het volledige nieuwsbericht. Bij elk nieuwsbericht staan aan de rechterkant onder ‘Lees ook’ gerelateerde artikelen.

Kopbalk
In de kopbalk van Foodlog vind je rechtsbovenaan de zoekbox (het vergrootglas) en de uitklappers Thema's, Over Foodlog, Projecten, Vacatures, Nieuwsbrief en Service en Contact, met heel veel informatie over Foodlog.

Footer
Helemaal aan de onderkant van de site vind je de footer met linkpagina's naar onder meer onze Gebruikersvoorwaarden en Privacybeleid. Rechts onderin vind je de links naar de verschillende social media (Twitter, LinkedIn, Facebook).

Alle titels zijn klikbaar en dus snelkoppelingen
Alle titels van de rubrieken in de kopbalk zijn klikbaar. Door er op te klikken, kom je op de Overzichtslijst van het betreffende thema of op een pagina met de relevante informatie.

Ook alle artikelen zijn klikbaar, je gaat dan direct naar het betreffende artikel. Overigens zijn ook de reacties, auteurs, de rode reactietellertjes, links in teksten en reacties klikbaar.

Zoeken
Je kunt in de site zoeken naar bepaalde artikelen. Als je op het vergrootglas klikt verschijnt bovenin een zoekbalk. Hier kan je trefwoorden waarnaar je op zoek bent intypen. Het archief van Foodlog is via de zoekbox te doorzoeken. In een nieuwsbericht kun je ook op de aangehangen tags (onder de titel) klikken. Je krijgt dan het overzicht van berichten waar dezelfde tags aanhangen binnen Foodlog.

Account aanmaken
Je kunt een account aanmaken door bovenin op 'Contact en Service' te klikken en vervolgens voor 'Lid worden' te kiezen. Hier kun je een profiel aanmaken. Zodra je je profiel aangemaakt en geactiveerd hebt (dat gaat via je mail, wijst zich vanzelf) met een foto en je voor- en achternaam, kun je reageren op alle artikelen in alle rubrieken. Je kunt de profielen van anderen bekijken door op hun foto te klikken. Op iemands profielpagina vind je ook al zijn of haar bijdragen en reacties. Plus de mogelijkheid direct met die persoon in contact te treden.

Foodlog Lidmaatschap en betaalmuur
Je kunt een gratis account aanmaken, maar je kunt ons natuurlijk ook financieel steunen en betalend lid worden. Dat kan al vanaf €6 per maand, of €60 voor een jaar. Je kunt bovendien op ieder moment je gratis lidmaatschap omzetten in een betaald lidmaatschap, daar maken we je op verschillende manieren op attent. Kijk bijvoorbeeld naar de knop onderaan deze pagina.

Sinds 1 oktober 2019 kent Foodlog een betaalmuur. Behalve de Flashes en korte media-artikelen - die altijd toegankelijk blijven - verdwijnen de Foodlog-artikelen in de katernen na 2 dagen achter de betaalmuur. Betalende leden hebben onbeperkt toegang; gratis leden, nieuwsbrieflezers en passanten krijgen per maand 5 artikelen cadeau.

Betaling gaat via iDeal of SEPA-machtiging (dat is hetzelfde als een overschrijving). Uiteraard kun je ook op ieder moment je steun weer intrekken. Meer details over het Foodlog Lidmaatschap vind je hier.

Business Lidmaatschap
Business Leden onderschrijven het belang van een open plek in de samenleving waar het gesprek op het scherpst van de snede gevoerd kan worden. Meer informatie? Benader Bianca van der Ha via bianca@foodlog.nl.

Doneren
Wil je alleen geld doneren, zonder lid te worden? Ook dat kan! Maak dan je bijdrage over op IBAN rekening nummer NL36 ABNA 0445 7091 89, ten name van Foodlog Media B.V., onder vermelding van 'donatie'.

Nieuwsbrieven
Als je een account aanmaakt krijg je de Foodlog nieuwsbrieven in je mail. Op werkdagen ontvang je om 12 uur 's middags de Foodlog Daily. Deze bevat alle nieuwsberichten van die dag. In het weekend krijg je de Daily op zaterdag en de Foodlog Weekend met de hoogtepunten van de week om 8 uur 's ochtends al in je mailbox.

Zonder een account kun je ook de nieuwsbrief ontvangen. Klik in de kopbalk of tussenbalk op de homepage op nieuwsbrief en vul je e-mailadres in. Je kunt aangeven of je de dagelijkse, wekelijkse of beide nieuwsbrieven wilt ontvangen.

Reacties en reageren
Onder ieder thema staan de drie recentste reacties. Als je op het ‘+’ teken klikt, worden dit er zes. Als je op ‘meer’ klikt ga je naar een overzichtslijst met alle reacties. Daar kom je ook als je in de tabjes bovenaan op 'Reacties' klikt.

Om te kunnen reageren, moet je een account hebben en daarmee ingelogd zijn. Je account moet voorzien zijn van een foto en je echte voor- en achternaam.

Tip de redactie
Lezers kunnen de redactie attenderen op nieuwsberichten. Je kunt er dit formulier voor gebruiken.

Het Lezersnieuwsformulier heeft 3 verplichte en 2 optionele velden:

  1. Link naar het artikel: neem via copy-paste de volledige url over (beginnend met http://....) van het artikel waar je ons op wilt attenderen

  2. doe hetzelfde (optioneel) met de titel

  3. en ook (optioneel) met de intro of eerste alinea

  4. Geef jouw gedachten bij dit bericht weer of licht toe waarom je het artikel belangwekkend vind

  5. Jouw naam en emailadres: als je ingelogd bent, staan daar je gebruikersnaam en emailadres al ingevuld

Met de knop 'Verstuur' dien je je bericht in bij de redactie.

Maken van een link in een reactie
Om een link in je tekst rood en doorklikbaar te maken doe je het volgende:

  • Stel dat je wilt verwijzen naar http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld
  • Typ [ u r l = (dus blokhaak, de drie letters url, en het is-gelijk teken, maar dan zonder spaties)
  • Na het = teken typ of plak je de gewenste link, en meteen daarachter sluit je af met een blokhaak: ]
  • Tik dan de tekst waar de lezers op kunnen klikken, in dit geval 'voorbeeld'
  • Activeer de link door af te sluiten met [ / u r l ] (dus: blokhaak, slash, de drie letters url, afsluitende blokhaak, ook weer zonder spaties).

Je link ziet er dan getypt zo uit: [ url = http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld ] voorbeeld [ / url ] (zonder spaties). In de reactie zie je alleen 'voorbeeld' terug, in het rood en dus klikbaar.

Appeltjes
Je ziet achter iemands naam ook een aantal grijze en/of rode appeltjes staan. De appeltjes krijgen kleur al naar gelang iemands herkenbaarheid op Foodlog en de mate en kwaliteit van zijn of haar participatie.

Iedereen die een account aanmaakt op Foodlog, start met 5 grijze appeltjes. Wil je ze rood laten kleuren, dan moet je daar wat voor doen.
  • Een eerste rode appeltje verdien je met het uploaden van een foto bij je profiel die je gezicht laat zien. Dat profiel moet overigens je echte voor- en achternaam laten zien.
  • Een volgend appeltje krijg je door groene duimpjes uit te delen aan andermans reacties. Tien duimen per maand is 1 rode appel. Je kunt alleen duimen uitdelen als je ingelogd bent en je eigen reacties kun je niet van een duim voorzien. Op je profielpagina kun je zien van wie jij duimen hebt gekregen en voor welke reacties.
  • Je derde en vierde rode appeltje verdien je door op Foodlog te reageren. Schrijf je in een maand 4 reacties, gemiddeld dus één per week, levert je dat een rode appel op. Veelreageerders belonen we; nog eens 4 reacties in een maand, dus gemiddeld 2 per week, levert je een extra appel op.
  • Tenslotte laten we de waardering van andere gebruikers van jouw bijdragen ook in een rode appel tot uitdrukking komen; dat zien we als een kwaliteitsaanduiding. Is het aantal gekregen duimen gedeeld door het aantal door jou geschreven reacties groter of gelijk aan 1, dan verdien je zo'n kwaliteitsappel.

Onze statistiek berekent op basis van een zogeheten 'moving window' van een maand de appeltjes die je verdient met je reacties en de duimen die je geeft voor die van anderen.

Bij minder dan 4 (of 8) reacties en minder dan 10 uitgedeelde duimen per maand raak je appeltjes kwijt. Ben je helemaal niet meer actief en gebeurt er niets op je account, dan vergrijzen je appeltjes in 6 maanden weer naar de uitgangssituatie van een beginnende Foodlogger.
Afhankelijk van de foto die je hebt staan bij je profiel, hou je één - of geen - rood appeltje over als je een tijdlang stil bent.

Storende reacties
Als een reactie je stoort, kun je dat direct kenbaar maken aan de schrijver van die reactie. Helemaal onderaan het veld met alle reacties staat een knop 'Ik vind een reactie niet OK'. Als je hierop klikt krijg je verdere uitleg. Door op de profielfoto te klikken bij de jou storende reactie kom je bij het profiel van de schrijver. Via de afgeschermde mailfunctionaliteit kun je hem of haar direct uitleggen wat je stoort zonder dat het gesprek zelf er last van heeft. We denken met deze functionaliteit een oplossing te vinden voor onleesbare en niet op inhoud gerichte interactie.

Reageren op Foodlog doe je niet om gezellig te kletsen. Wie meepraat, doet dat vanuit het besef dat zijn of haar mening en aangedragen feiten de lezer en andere reageerders wijzer maken. Dat brengt volwassen verantwoordelijkheden voor iedereen met zich mee. Daar houden we je aan.

Redactie
Je kunt de redactie altijd bereiken via de profielpagina. Of stuur gewoon rechtstreeks een mailtje (redactie@foodlog.nl).

Last update: 6 oktober 2022