Supermarkten zetten in januari 2016 2,1% minder om dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij speciaalzaken lag de omzet 5% lager. Dit komt door een 'ongunstige samenstelling van de koopdagen'. De eerste maand van 2016 telde een vrijdag minder en een zondag meer dan in 2015. Deze ongunstigere samenstelling trof alle foodverkopers. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
Winkels in voedings- en genotmiddelen hadden een omzetverlies van 2,5%. De verkopen (het volume) lagen 3,3% lager dan een jaar eerder, terwijl de prijzen 0,9% hoger lagen. De non-foodbranche realiseerde in januari een 2,3% lagere omzet. De online omzet kwam in januari 2016 21% hoger uit ten opzichte van januari 2015. De totale detailhandel kampte met een omzetdaling van 1,8% ten opzichte van januari 2015. Gecorrigeerd voor het koopdageffect groeide de detailhandelomzet als geheel licht.
Distrifood - Ongunstige koopdagen drukken omzet supermarkten
Winkels in voedings- en genotmiddelen hadden een omzetverlies van 2,5%. De verkopen (het volume) lagen 3,3% lager dan een jaar eerder, terwijl de prijzen 0,9% hoger lagen. De non-foodbranche realiseerde in januari een 2,3% lagere omzet. De online omzet kwam in januari 2016 21% hoger uit ten opzichte van januari 2015. De totale detailhandel kampte met een omzetdaling van 1,8% ten opzichte van januari 2015. Gecorrigeerd voor het koopdageffect groeide de detailhandelomzet als geheel licht.
Dit bericht, dat al 24 uur rond zingt, geeft te denken. Ik denk niet dat de verklaring voor minder omzet hout snijdt. Maar doet hij dat wel dan betekent het: als er minder gelegenheid is om iets te kopen kopen we minder.
En dan. Het komt de gezondheid van het volk (ik hoor er toe) ten goede als op een bepaalde dag in de week geen enkele winkel open is en liever nog twee dagen.