Marktonderzoeksbureau GfK meldt dat de supermarktomzet over de eerste 11 maanden van dit jaar met 1% gestegen is. Consumenten gaven tot nu toe €31,52 miljard uit, tegen €31,20 miljard in 2014. De stijging komt bijna helemaal op het conto van toegenomen aantal bezoeken. In de maand november bedroeg de toename 0,8%, van €2,56 miljard naar €2,58 miljard, maar ging de consument iets minder vaak naar de supermarkt; het aantal uitgegeven kassabonnen daalde met 0,2%.

Het aantal online aankopen van consumenten bij supermarkten verdubbelde. In week 41-44 werd dit jaar 1,6% van de boodschappen online bij de supers gedaan. Vorig jaar was dat nog 0,7%. Bijna 9% van de Nederlandse huishoudens deed in die periode de dagelijkse boodschappen online, vooral gezinnen met kinderen en alleenstaanden. Van de bestedingen aan dagelijkse boodschappen ging 2,7% aan online aankopen op. Online kopen en laten bezorgen is daarbij populairder dan ophalen bij een Pick-Up Point. De supermarkten zijn bezig met een inhaalslag, stelt Joop Holla van GfK. Buiten de supermarkten wordt in Nederland al ruim 6% van de boodschappen online gekocht, bij gespecialiseerde webshops met bijvoorbeeld koffie (Nespresso) of diervoeding en bij maaltijdboxenleveranciers als HelloFresh.
Distrifood - abcOnline aankopen bij supers verdubbeld
Reageer
  • Deel
Druk af