Het jaar 2015 belooft "een zonnig jaar" te worden voor de supermarkten, meldde het CBL, de brancheorganisatie van de Nederlandse supermarkten, twee weken geleden. De supermarktomzet over de eerste 5 maanden van dit jaar steeg met 2,3% tot 14,8 miljard euro.

Geen WK of EK
Vandaag zet marktonderzoeksbureau GfK een kleine streep door die rekening. Na vijf maanden onafgebroken stijging blijkt de Nederlandse supermarktomzet in juni 2015 met 2,4% gedaald te zijn ten opzichte van juni 2014. Vorig jaar zetten de supers in juni 2,74 miljard euro om, met een gemiddeld kassabonbedrag van 23.60. Dit jaar kwam de juni-omzet uit op 2,67 miljard euro. Het gemiddelde bonbedrag was 22,54 euro (een daling van 4,5% ten opzichte van vorig jaar).

GfK schrijft de mindere juni-omzet toe aan het ontbreken van een EK of WK voetbal (vorig jaar goed voor 54 miljoen euro additionele omzet) en het feit dat Pinksteren dit jaar in mei viel.
Misschien dat de Tour de France, met de start in Utrecht, in juli voor een opleving van de omzet kan zorgen. Voor Utrecht zijn de vooruitzichten goed: de stad verwacht 34 miljoen euro binnen te halen. Vooral de horeca gaat naar verwachting profiteren.

Eerste half jaar vertoont nog wel lichte stijging
Over het eerste half jaar van 2015 komt GfK uit op een lichte stijging van de supermarktomzet: die steeg met 0,7% van 16.7 miljard euro in 2014 naar 16.8 miljard euro in 2015. Het gemiddeld bonbedrag steeg met 0,2% van 22,28 euro in 2014 naar 22,32 euro in 2015. "Dit jaar werden er 0,5% meer kassabonnen afgerekend", besluit GfK.

Fotocredits: kassa's, frankieleon
Dit artikel afdrukken