De online supermarktomzet verdubbelt de komende 4 jaar naar 8,1% van de totale supermarktomzet in Nederland. Dat voorspelt marktonderzoeksbureau GfK, schrijft Distrifood.

Trouwer
In 2018 bestelden 19,1% van de consumenten boodschappen via internet. Dat deden ze gemiddeld 10,6 keer voor €69,57 per keer. Online klanten bleken een stuk trouwer aan hun formule te zijn dan klanten die alleen bij fysieke supermarkten boodschappen doen. Binnen de Nederlandse supermarktomzet liep het marktaandeel van online op naar 4,1%. Vorig jaar was dat nog 3,3%.

Voor 2023 voorspelt GfK dat de klantenkring stijgt naar 30% van de consumenten en het online marktaandeel naar 8,1%. Dat vertaalt zich volgens GfK door in 54 miljoen online bestellingen van gemiddeld €65. Supermarkten zouden dan in 2023 per week 1,7 miljoen minder bezoeken kunnen verwachten, of 88 miljoen minder kassabonnen per jaar.

Daling gemiddelde omzet per klant
GfK denkt dat klanten over 4 jaar online gemiddeld minder zullen uitgeven. “Op dit moment zijn het vooral gezinnen en welvarende consumenten die online hun boodschappen doen. Dat betekent dat online-klanten veel meer geld uitgeven aan boodschappen dan gemiddeld. Dat zal de komende jaren minder worden”, aldus GfK-research director Joop Holla.
Distrifood - GfK: Online verdubbelt komende vier jaar
  • Deel
Druk af