Het gaat er even niet meer om wie wat bedacht heeft. Nieuwe boerenbaas Hans Huijbers komt in zijn interview met Dick Veerman op de proppen met nieuwe coöperaties tussen producenten en consumenten. Ook op foodlog.nl werd een tijdje geleden al gesproken over nieuwe coalities. Veel belangrijker is wat we ermee gaan doen. Veel goede ideeën die door velen op het foodlog.nl forum zijn geplaatst liggen in de archieven. Ik ga met Dick proberen ze weer naar boven te halen. Samen met de ideeën uit dit draadje lijkt me de volgende stap de evaluatie van de ideeën en er gewoon maar eens een stuk of tien uit te voeren.
Volgens Dick wordt foodlog.nl stil gevolgd door de crème de la crème van de levensmiddelenketen.
Misschien moet die crème de la crème eens even de rug strekken, diep ademhalen en het beste dat ze te geven hebben maar eens in de reactieruimte schrijven. Dus kom op boeren, wetenschappers, journalisten, verdwaalde consumenten, voedingsdeskundigen, retailers, merkenbouwers, politici, bestuurders, bankiers laat jullie horen, geef wat je te geven hebt.
Er zit goud in foodlog (en in de deelnemers), laten we dat eens gaan delven en teruggeven aan de keten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het Vechtdalfamilie varken is exclusief. Hij is de enigste die dat doet. Dus hij zet zijn eigen prijs. Zijn productie is biologisch. Hij verkoopt in Nederland onder het Vechtdalmerk, maar ik in Duitsland onder Naturland. Hij heeft momenteel meer vraag dan dat hij kan leveren. Een tijdje terug bij het begin van de crises wat dat andersom, meende ik.
Een andere varkenshouder vanuit deze 22 varkenshouders van de Verklaring van Wageningen is Hans Verhoeven. Hij is begonnen met het Milieukeur varken. Daar ligt het wat anders. Milieukeur De Hoeve is een veel groter programma. Het zijn reguliere varkens, die aan een aantal eisen voldoen op het gebied van milieu en dierwelzijn. Zijn varkens zijn minder onderscheidend. (Ze castreren hun varkens niet). Voor de varkenshouders is er maar een heel geringe meerprijs en het vlees wordt in de winkel niet met een meerprijs verkocht. (Heb ik me laten vertellen)
Dat klinkt mooi. Wat is er met hun prijs en volume gebeurt?
De stap van Henk de Lange is niet in één jaar ontstaan. Al sinds vele jaren denkt Henk na over de toekomst. Hij was één van de varkenshouders die meedeed aan de Verklaring van Wageningen. Een paar jaar na de varkenspest vonden 22 varkenshouders dat ze moesten nadenken over de toekomst. Ik kan alleen de volgende link vinden http://www.lei.wur.nl/NL/nieuwsagenda/archief/nieuws/2000/PratenmetBrinkhorst.htm
Maar wat ik hiermee wil zeggen dat processen tijd kosten. Ruim tien jaren. Nu is er in de tussentijd wel veel gebeurd. Juist Henk heeft een familiestal voor varkens bedacht. Een hele innovatie. Maar je ziet, als het even duurt dan krijg je ook wat.
Een mooi voorbeeld van nieuw denken is een groep boeren die zich o.a. voor de instandhouding van het Overijsselse Vechtdal wilden inzetten. Zij maakten een plan om in een gesloten keten voor de productie en vermarkting van biologisch vlees op te zetten. Een korte keten, zodat de betrokken boeren rechtstreeks contact zouden kunnen hebben met bijvoorbeeld slagerijen en restaurants. In eerste instantie ging het uitsluitend om vlees. De dieren moesten gevoed worden met gras, graan en maïs uit het Vechtdal, dat zonder kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen geteeld moest zijn. Ook dierenwelzijn was een belangrijke factor in deze. Een naam was snel gevonden: VechtdalProducten, een puur stukje natuur.Inmiddels levert VechtdalProducten, naast de al genoemde producten ook shii-take, honing, jam, wijn, bier en ijs. Zie:
http://www.vechtdalproducten.nl/Algemeen
Langzamerhand ontwikkelt zich hier iets moois. De afgelopen weken sprak ik een aantal keren met Henk de Lange, een gangbare varkenshouder die is omgeschakeld naar biologisch. Hij levert een deel van zijn varkens in dit Vechtdalconcept. Hij kan nog niet al zijn varkens in dit concept leveren. Maar hij heeft wel verschillende andere afzetkanalen gevonden.
Samen spraken Henk de Lange en ik met varkenshouders om te praten over dit nieuwe denken en de kansen in de veranderende markt. Niet dat alle varkenshouders nu biologisch moeten worden, maar wel om te praten over kansen die liggen in onderscheidende concepten. De veranderingen in de maatschappij. Ik zie dat er kleine stapjes worden gezet. We moeten die stapjes koesteren en uitlichten zodat ze andere mensen motiveren en tot nadenken stemmen. Dan zullen vele kleine stapjes leiden tot meters.
Hoe je een netwerk maakt? Gewoon als producenten met goede wil bij elkaar gaan zitten en nadenken over een constructieve manier van samenwerken. BPA in de Achterhoek is een samenwerkingsverband van 15 kleinere biologische bedrijven, die hun aanbod bundelen en die bundel (groente, vlees, zuivel en fruit) aanbieden aan een een 30-tal (boerderij)winkels, markten, etc.
Daartussen een heel slim software systeem en een logistieke duizendpoot en je hebt een prachtig samenwerkingsverband, waarmee 15 bedrijven al jaren een leuk deel van hun inkomen binnenkrijgen. Een netwerk opzetten is gewoon willen en doen!
Pergola bedrijven schieten niet als paddestoelen uit de grond, je kunt wel doelen in rapporten vastleggen, maar de maakbaarheid van de samenleving is beperkt. Nogmaals: ondernemers moeten het willen en daarna: doen!
http://www.achterhoekeko.nl/