1
Fotocredits: 'Voetbal kijken', Pixabay

Flash Dagelijkse KostVoetbal, bier en chips zijn onafscheidelijk

Met pils en chips neerploffen op de bank voor een voetbalwedstrijd. Het stereotype beeld blijkt nog steeds te kloppen. Dat ontdekte het Duitse sportmarketingbureau One8y bij een onderzoek naar het eet- en drinkgedrag van Duitse voetbalfans tijdens het kijken naar een wedstrijd, aldus de Lebensmittel Zeitung.

One8y interviewde 1.800 voetbalfans tussen de 16 en 69 jaar. De meerderheid van de fans kiest voor bier (49%) en chips (58%). De jongere generatie kiest vaker voor bier dan de babyboomer. Ook frisdranken en energy drinks (41%) zijn populair, met name onder jongeren. Toch staan gezonde snacks zoals groente en fruit bij 23% van de voetbalkijkers op tafel.

Speelt de wedstrijd zich tijdens etenstijd af, dan zegt 26% zelf eten te koken terwijl 45% eten bestelt.

Opvallend om te zien is dat marketing werkt. Merken die veel reclame maken tijdens sportwedstrijden, zowel met borden op het veld als tijdens de reclame op tv, zijn favoriet. Voorbeelden uit Duitsland zijn Krombacher, Beck’s en Bitburger. Dat laatste merk maakt tijdens het EK van komende zomer zijn rentree op het voetbalpodium als sponsor van de Duitse voetbalbond. Daar was het sinds 2018 verdwenen.

De laatste jaren roept alcoholmarketing in de sport flink wat kritiek op. Het Olympisch Comité vond een uitweg en kondigde afgelopen week een overeenkomst met het alcoholvrije bier Corona Cero aan.

Lebensmittelzeitung - Studie: Was Fans beim Fußballschauen konsumieren, 19 jan 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #1
  • 19 jan '24
  • 20:21

Dad, did you used to have chips?
No, there weren't any yet!
Then how did you watch TV?

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.