De totale omzet van de 100 populairste A-merken in Nederland is het afgelopen jaar op peil gebleven, of voor sommige merken zelfs gestegen. Dat komt vooral door prijsverhogingen; het volume in aantal verkochte verpakkingen is dus achteruit gegaan. Dat blijkt uit de Merken Top-100 van onderzoeksbureau Circana.
De totale supermarktbranche groeide vorig jaar met 7,3%, de omzet van de Top-100 maar met 4,8%. De Top-100 is nu goed voor 21,6% van de totale supermarktomzet. Dat was vorig jaar nog 21,8%. De daling komt vooral doordat A-merken terrein verliezen aan huismerken, vanwege de inflatie. Consumenten 'downgraden' van dure A-merken naar goedkopere huismerken.
Bovenaan de Merken Top-100 staat Marlboro met een omzet van €624,4 miljoen, gevolgd door Camel met €453,3 miljoen. Naar verwachting zullen deze en andere tabaksmerken flink gaan kelderen op de ranglijst, omdat op 1 juli 2024 het verbod op de verkoop van tabak in supermarkten ingaat. Coca-Cola staat met een omzet van €416,6 miljoen op de derde plaats.
Verwenmerken doen het op de ranglijst goed. Ondanks dat die merken wel veel prijsstijgingen hebben doorgevoerd, daalde het aantal verkochte producten niet. Verwenmerken komen dus makkelijker weg met krimpflatie. Sjanny van Beekveld, onderzoeker bij Circana, zegt op Distrifood dat mensen het vanwege gezondheidsaspecten wellicht juist fijner vinden dat er minder in de verpakking zit. Bovendien kopen mensen verwenproducten sneller in een impuls.
Distrifood - Merken Top 100: Downtrading raakt omzet grootste A-merken,
10 apr 2024