2
Fotocredits: Huismerken AH naast A-merk Lipton, Donald Trung, Wikimedia

Flash Dagelijkse KostVerwenmerken komen weg met krimpflatie

De totale omzet van de 100 populairste A-merken in Nederland is het afgelopen jaar op peil gebleven, of voor sommige merken zelfs gestegen. Dat komt vooral door prijsverhogingen; het volume in aantal verkochte verpakkingen is dus achteruit gegaan. Dat blijkt uit de Merken Top-100 van onderzoeksbureau Circana.

De totale supermarktbranche groeide vorig jaar met 7,3%, de omzet van de Top-100 maar met 4,8%. De Top-100 is nu goed voor 21,6% van de totale supermarktomzet. Dat was vorig jaar nog 21,8%. De daling komt vooral doordat A-merken terrein verliezen aan huismerken, vanwege de inflatie. Consumenten 'downgraden' van dure A-merken naar goedkopere huismerken.

Bovenaan de Merken Top-100 staat Marlboro met een omzet van €624,4 miljoen, gevolgd door Camel met €453,3 miljoen. Naar verwachting zullen deze en andere tabaksmerken flink gaan kelderen op de ranglijst, omdat op 1 juli 2024 het verbod op de verkoop van tabak in supermarkten ingaat. Coca-Cola staat met een omzet van €416,6 miljoen op de derde plaats.

Verwenmerken doen het op de ranglijst goed. Ondanks dat die merken wel veel prijsstijgingen hebben doorgevoerd, daalde het aantal verkochte producten niet. Verwenmerken komen dus makkelijker weg met krimpflatie. Sjanny van Beekveld, onderzoeker bij Circana, zegt op Distrifood dat mensen het vanwege gezondheidsaspecten wellicht juist fijner vinden dat er minder in de verpakking zit. Bovendien kopen mensen verwenproducten sneller in een impuls.

Distrifood - Merken Top 100: Downtrading raakt omzet grootste A-merken, 10 apr 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Cécile Janssen
Cécile Janssen Eindredacteur / eigenaar, Foodlog
  • #2
  • 11 apr '24
  • 22:41

#1 Verwenmerken, genietmerken.... merken die producten maken waarmee je jezelf kunt verwennen, chips, chocola, snoep, ijsjes enzo. Het 'toverwoord' is natuurlijk het Engelse indulgence.

Onder meer Lay's, Ola, M&M's en Venco verkleinden hun verpakkingen, terwijl de prijs hetzelfde is gebleven of is gestegen (=krimpflatie). "Mensen kopen gewoon één zak chips. Of daar iets meer of minder in zit, maakt niet zoveel uit", aldus Sjanny van Beekveld van Circana. En beetje minder chips, is beetje beter voor jezelf, dus nóg meer verwennen!

Anita van Kampen
  • #1
  • 11 apr '24
  • 13:02

Wat is een verwenmerk?
Google stuurt door naar Raymond Cloosterman, oprichter van Rituals :-).

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.