0
Fotocredits: 'Unilever 1 billion brands', Unilever

FlashUnilever verdiende meer, maar verkocht minder

Zeep- en levensmiddelenconcern Unilever gooide afgelopen kwartaal de prijzen met 13,3% omhoog. Het hielp het concern zijn jaaromzet te verhogen tot ruim €60 miljard. De nettowinst over 2022 steeg zelfs met bijna een kwart, tot €8,3 miljard.

'Woekerwinst', moppert GroenLinks-voorman Jesse Klaver. Hij spreekt er schande van, terwijl Nederlanders zich op dit moment 'blauw betalen'. Onzin, zegt Unilever, nettowinst is gewoon geen goede maatstaf. Alles en iedereen heeft te maken met prijsverhogingen en kostenstijgingen. Wij van Unilever belasten maar driekwart van die gestegen kosten door. In Latijns-Amerika laten we de prijzen trouwens nog veel harder stijgen, wel met 20%. Die miljarden winst? Dat was een meevaller door de verkoop van de theedivisie. En dat de omzet 14% groeide, kwam weliswaar deels door de prijsverhogingen, maar ook door gunstige wisselkoersen.

De cijfers moeten vooral de aandeelhouders tevreden houden. Want onder alle miljarden wordt ook zichtbaar dat Unilevers verkoopvolume over het hele jaar 2022 met in totaal 2% daalde, en in het vierde kwartaal zelfs met 3,6%. Ook voor 2023 zullen de prijzen nog verder stijgen, waarschuwde de in juni aftredende Alan Jope. Peak inflation mag dan achter ons liggen, peak prijsverhogingen is nog niet bereikt.

NRC - Kritiek op grote winst Unilever vanwege prijsstijgingen, 10 feb 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.