0
Fotocredits: 'Unilever', Judgefloro

Flash PerspectiefUnilever doet verzorgingsmerken in de verkoop

Zakenbank Morgan Stanley en beleggingsadviseur Evercore gaan voor Unilever aan de slag om een deel van de drogmeticamerken van de multinational te verkopen, in wat een miljardendeal zou kunnen zijn. Het gaat onder andere om wattenstaafjesmerk Q-tips, deodorantmerk Impulse en Zwitsal (bekend van de babyproducten), meldden bronnen aan Reuters.

Het setje merken in de verkoop heet Elida Beauty. Volgens de bronnen was Elida goed voor een winst van zo’n $760 miljoen in 2022. Twee jaar geleden probeerde Unilever dit merkenportfolio ook al te verkopen, toen in samenwerking met financiële dienstverlener Credit Suisse. Dat mislukte en daarna heeft Unilever eraan gewerkt om Elida een autonome eenheid te maken die ook in z'n geheel aantrekkelijk zou kunnen zijn voor private-equitybedrijven.

Omdat Unilever met stijgende kosten te maken had de afgelopen twee jaar, kijkt het concern nu welke takken het eventueel kan verkopen om geld in het laatje te krijgen. Het lijkt erop dat het bedrijf zich terugtrekt op de sterkste care, beauty en schoonmaakmerken.

Volgens Reuters is de verkoop van Elida de eerste grote beslissing voor CEO Hein Schumacher, die in juli de touwtjes bij Unilever in handen kreeg. Zijn opdracht was het stroomlijnen van de activiteiten in de door inflatie roerige tijden. Het is niet ondenkbaar dat Unilever in de toekomst ook voedingsmerken de deur uit doet. Op Foodlog werd al geruime tijd verwacht dat Unilever, na de verkoop van de margarinedivisie, zich vooral zou terugtrekken uit voeding.

Reuters - Exclusive: Unilever launches new bid to sell Q Tips and other brands, sources say, 22 sep 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.