Fotocredits: 'Sinaasappelsap',
JÉSHOOTS, via Pexels
Eten en drinken zijn ervaringen waarbij we zo’n beetje al onze zintuigen gebruiken. En ook de omgeving blijkt een factor te zijn die bepaalt hoe het binnenkomt. Een team industriële ontwerpers, architecten en een psycholoog deden een poging om er onderzoek naar te doen. Ze lieten deelnemers in verschillende omgevingen sinaasappelsap met weinig suiker drinken.
De omgeving waar ze dat deden bleek bepalend voor de smaak.
Luisteren naar een toon met een hoge frequentie in een omgeving met warm licht en een rode achtergrond liet mensen sinaasappelsap als zoeter waarnemen vergeleken met een minder uitgesproken context die als neutraal ijkpunt voor de testjes werd gebruikt. Het aroma van het sap werd als intenser ervaren in bijna alle situaties waarin alle zintuigen werden geprikkeld
Als je een drankje als minder zoet waarneemt, drink je er misschien ook minder van. Daarom denken de onderzoekers dat het minder aantrekkelijk maken van een omgeving voor een zoete ervaring, zou kunnen helpen om consumenten minder suiker te laten consumeren. En dat dan ook nog eens zonder dat ze het doorhebben of er actief moeite voor doen. Met wat boerenverstand van psychologie zou je denken dat consumenten veel liever een drankje drinken in een omgeving waarin ze het sap als extra lekker ervaren. En misschien klopt dat boerenverstand ook wel. De onderzoekers ontdekten dat een ruimte met groene muren en heldere verlichting het sinaasappelsap minder zoet liet smaken.
medicalXpress - Testing the ways environment can impact the way food or drinks taste,
17 nov 2023