1
Fotocredits: Heineken alcoholvrij, Fréderique Pruim voor FL Media

Flash Dagelijkse KostNiet meer drinken loont, maar niet als je alcoholvrije drank drinkt

Dry January bespaarde de Britten gemiddeld £118 (€138). De ngo Alcohol Change UK ontwikkelde een app om bij te houden hoeveel je bespaart met een maand niet drinken. Meer dan 100.000 mensen maakten gebruik van de app. In het Verenigd Koninkrijk deden 8,5 miljoen mensen mee met Dry January, 1 op de 5 Britten.

Wat goed was voor de portemonnee van de gemiddelde Brit, was minder goed voor de Britse horecazaken. Zij zagen hun omzet uit alcoholhoudende dranken dalen met 7%. Maar niet getreurd, 30% van de consumenten dronk een alcoholvrij drankje in de pub.

De Britten zullen niet allemaal aan de alcoholvrije dranken zijn gegaan, want dat rijmt niet met de gerealiseerde kostenbesparing. Alcoholvrije dranken zijn namelijk duurder dan hun alcoholhoudende originelen. Schrap je de accijnzen en belastingen dan betaal je voor een krat alcoholvrije bier €8 meer en voor alcoholvrije sterke dranken kom je gemakkelijk op €11, ontdekte De Standaard.

Die hogere prijs voor alcoholvrije dranken is niet alleen winstbejag, maar komt ook voort uit hogere productiekosten. Er is een extra filtratiestap nodig om de alcohol uit de drank te halen. Daarnaast moet brouwers en destilleerders meer smaak toevoegen, omdat alcohol bij dranken mèt de smaak van de ingrediënten versterkt. Extra ingrediënten compenseren de missende functie van de alcohol. Ook de stroperige textuur van een alcoholisch drankje moet nagebootst worden. Dat kost allemaal geld.

Alcoholvrij is aan een opmars bezig. Meer vraag betekent ook meer keuze in het aanbod. De consument is bereid daar zijn portemonnee voor te trekken en valt voor de suggestie dat het duurdere product ook kwalitatief beter is.

BBC - Dry January: 'I saved £200 by giving up alcohol', 1 feb 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Fréderique Pruim
Fréderique Pruim Redactie Foodlog
  • #1
  • 5 feb '24
  • 17:05

De verkoop van alcoholvrije dranken was bij de Britse supermarkt Tesco deze januari 10% meer dan het jaar ervoor, aldus ESM Magazine. De verkoop van alcoholvrije sterke dranken steeg met bijna 40%, die van alcoholvrije wijn met 20% en die van alcoholvrij bier en cider met 15%.

Maar de supermarkt zag de verkoop niet alleen in januari stijgen. Ook tijdens de kerstperiode ging de verkoop van alcoholvrije drank met 15% omhoog.

Steeds meer consumenten willen dus kunnen genieten van het sociale aspect van een drankje, maar dan zonder alcohol.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.