3
Fotocredits: Louise Fresco, gefotografeerd door Jeroen Oerlemans

FlashLouise Fresco: ‘voedsel is identiteit en religie’

"Tegenwoordig onderscheiden mensen zich ook met eigen opgelegde voorkeuren. Als jij een flat white met havermelk bestelt, druk je je identiteit uit. Het is geen toeval dat zo veel influencers zich op voedsel richten, en laten weten dat ze elke dag met een groene smoothie beginnen. Ze hebben het over gezondheid en schoonheid, terwijl de relaties veel complexer zijn dan ze worden voorgesteld. Mensen willen zo bijna een nieuwe religieuze groep creëren."

Dat zegt voormalig WUR-voorzitter Louise Fresco in gesprek met het Vlaamstalige zakenblad De Tijd.

Omwille van het klimaat geen vlees eten, ziet ze ook al vanuit die sociologische analyse. Op twitter oogst Fresco kritiek.

Fresco geeft op dit moment interviews in de media ter promotie van haar jongste boek Ons voedsel.

Ook in het Nederlandse Algemeen Dagblad liet ze weten de religieus-morele kant van moderne voedingsgevoelens als een belangrijk thema te zien. In die krant zegt ze: "In West-Europa is het belang van religie sterk afgenomen, maar nu zijn het bloggers en diëtisten die vertellen wat je niet mag."

De Tijd - 403 Blocked , 30 jan 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #3
  • 30 jan '23
  • 13:23

Voor haar lijkt religie iets te zijn wat zegt wat je wel of niet mag. En nu hebben bloggers dat overgenomen. Alles heeft dat overgenomen (overheid, cultuur, werkgevers, vrouwen).

In die zin heeft voeding weinig met religie te maken. Maar deep down is een auto (of merken in het algemeen) ook een vorm van religie. Je gelooft dat je er een beter mens van wordt.

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #2
  • 30 jan '23
  • 9:25

Is een auto ook een religieus statement, Jan Peter?

Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #1
  • 30 jan '23
  • 7:48

Voedsel is een redelijke goedkope manier om identiteit te kopen. Een elektrische BMW is duurder.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.