FlashLouise Fresco: ‘voedsel is identiteit en religie’
"Tegenwoordig onderscheiden mensen zich ook met eigen opgelegde voorkeuren. Als jij een flat white met havermelk bestelt, druk je je identiteit uit. Het is geen toeval dat zo veel influencers zich op voedsel richten, en laten weten dat ze elke dag met een groene smoothie beginnen. Ze hebben het over gezondheid en schoonheid, terwijl de relaties veel complexer zijn dan ze worden voorgesteld. Mensen willen zo bijna een nieuwe religieuze groep creëren."
Dat zegt voormalig WUR-voorzitter Louise Fresco in gesprek met het Vlaamstalige zakenblad De Tijd.
Omwille van het klimaat geen vlees eten, ziet ze ook al vanuit die sociologische analyse. Op twitter oogst Fresco kritiek.
Fresco geeft op dit moment interviews in de media ter promotie van haar jongste boek Ons voedsel.
Ook in het Nederlandse Algemeen Dagblad liet ze weten de religieus-morele kant van moderne voedingsgevoelens als een belangrijk thema te zien. In die krant zegt ze: "In West-Europa is het belang van religie sterk afgenomen, maar nu zijn het bloggers en diëtisten die vertellen wat je niet mag."