Fotocredits: 'Vegan lunch',
pexels
Vorige week schreven we nog dat het goed is om producten het label “plantaardig” of “alternatief eiwit” te geven. Dat maakt immers duidelijk aan consumenten dat het product een alternatief is voor vlees, vis, zuivel of eieren. Maar daar kleeft weer een onverwacht nadeel aan: een meerderheid van het koperspubliek laat producten met zo’n label eerder staan, blijkt uit een recent experiment.
In één van de 2 experimenten die de onderzoekers deden, konden 160 studenten kiezen uit een veganistische wrap met hummus en een Griekse salade met kaas. Een deel van de proefpersonen zag deze gerechten met een label veganistisch, dan wel niet veganistisch. De rest van de proefpersonen zag deze labels niet. De wrap bleek het populairst onder de groep die geen labels had gezien, de salade onder de groep die wel labels had gezien.
Ook in een tweede experiment bleek labeling negatief uit te pakken voor de meerheid. Volgens de onderzoekers zou het verwijderen van (veganistische) labels een simpele manier zijn voor bijvoorbeeld restaurants om hun milieu-impact te verlagen. Er komt bovendien geen verandering van de menu’s bij kijken en de keuzevrijheid van consumenten wordt niet ingeperkt.
Het grote publiek koopt wat lekker klinkt en wie vegan wil eten maakt een bewuste keuze en heeft daar geen label voor nodig. Als vegan lekker klinkt, dan heeft het verder geen krans nodig om goed te verkopen. Dat is de gedachte van deze onderzoekers.
FoodNavigator - Want more people to buy your vegan or vegetarian products? Then don?t label them as such,
30 jul 2023