5
Fotocredits: 'Jonge vrouwen in restaurant', Bruce Mars

Flash Dagelijkse KostJonge generaties houden dure horeca in de benen

De horeca teert op de zakken van de 'gemaksgeneraties': de Millennials en Gen-Z. Een Babyboomer geeft gemiddeld nog geen €485 per jaar uit aan uiteten gaan, berekende FSIN. Zet dat tegenover een Millennial met gemiddeld €2.262 per jaar en de kloof is duidelijk.

Dat zou vooral komen door het verschil in de relatie tot eten en drinken van de oudere generatie - vooral functioneel - en de jonge mensen die het zien als een essentieel onderdeel van hun lifestyle. In hun drukke, gejaagde levens, is uit eten gaan sterk verbonden met emotionele beloning en ontstressen.

Ondanks de 'te dure horeca' met zijn flinke prijsstijgingen van afgelopen jaar - de sterke omzetgroei die de sector boekte in 2023 van 13% is voornamelijk daaraan te danken - kickt de jongere generatie niet af van zijn horecaverslaving. FSIN-directeur Inga Blokker ziet dat de horecamarkt door de gemaksgeneraties veel veerkrachtiger is dan voorheen. Die invloed van de gemaksgeneraties zal verder toenemen. Naar verwachting is hun aandeel in buitenshuis avondeten tegen 2030 gegroeid naar 79%.

Aan verdere prijsstijgingen zullen we niet ontkomen. De branchevereniging KHN adviseert leden om de marges in de gaten te houden en niet bang te zijn prijzen te verhogen. KHN verwacht dat gasten begrip hebben voor de pijsstijgingen en ook meer te besteden hebben door flinke loonsverhogingen. Ook ING deed die voorspelling eind vorig jaar, net als dat 2024 een matig jaar zal worden voor de horeca.

FSIN - Horecamarkt beter dan ooit, maar verdienmodel onder druk - FSIN, 8 jan 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Rick Harderwijk
Rick Harderwijk Foodblogger & voedselgeïnteresseerde
  • #5
  • 9 jan '24
  • 16:22

#3 Gemaksgeneratie lijkt me erg kort door de bocht. Het is een generatie die een heel ander horecagebruiksprofiel heeft. Zij nodigen veel minder vaak vrienden en familie thuis uit, maar gaan naar een restaurant, brewpub of andere horeca-gelegenheid. Om te eten en te drinken, maar ook voor het sociale aspect. Het is ook niet voor niets dat pubquizzen en spelletjesavonden in de horeca booming zijn, in mijn optiek.

Matthijs Mahler
  • #4
  • 9 jan '24
  • 14:37

Wat zijn babyboomers?

Op school leerde ik dat het CBS de geboortegolf 46-47 de babyboom noemde. Terwijl de feitelijke explosie van de populatie door de ouders van Mark Rutte en KWA is aangericht. En die zit tussen 62 en 70.

Dus waar hebben we het over?

Marjan van Lunteren
  • #3
  • 9 jan '24
  • 12:53

#2 Zo leer ik nog eens wat. De term "gemaktsgeneratie" is dus een beetje kort door de bocht. Want eet deze generatie "uit gemak" buitenshuis of is er een andere reden?

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #2
  • 9 jan '24
  • 12:48

Marjan, in de middeleeuwen was op straat eten in de stad zelfs heel gewoon omdat keukens thuis voor 'gewone mensen' veel te gevaarlijk waren.

In India is streetfood nog steeds gewoon en in Parijs, Montpellier, Lyon, Milaan en Rome ontbijt je zelfs buiten de deur vanwege de kwaliteit van de koffie en het verse brood.

Marjan van Lunteren
  • #1
  • 9 jan '24
  • 12:32

Is dit geschreven door een Nederlandse babyboomer? Ik vind het nogal denigrerend: "gemaksgeneratie". In het buitenland wordt al veel langer veel meer buitenshuis gegeten. Ook door de babyboomers.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.