Fotocredits: 'Jonge vrouwen in restaurant',
Bruce Mars
De horeca teert op de zakken van de 'gemaksgeneraties': de Millennials en Gen-Z. Een Babyboomer geeft gemiddeld nog geen €485 per jaar uit aan uiteten gaan, berekende FSIN. Zet dat tegenover een Millennial met gemiddeld €2.262 per jaar en de kloof is duidelijk.
Dat zou vooral komen door het verschil in de relatie tot eten en drinken van de oudere generatie - vooral functioneel - en de jonge mensen die het zien als een essentieel onderdeel van hun lifestyle. In hun drukke, gejaagde levens, is uit eten gaan sterk verbonden met emotionele beloning en ontstressen.
Ondanks de 'te dure horeca' met zijn flinke prijsstijgingen van afgelopen jaar - de sterke omzetgroei die de sector boekte in 2023 van 13% is voornamelijk daaraan te danken - kickt de jongere generatie niet af van zijn horecaverslaving. FSIN-directeur Inga Blokker ziet dat de horecamarkt door de gemaksgeneraties veel veerkrachtiger is dan voorheen. Die invloed van de gemaksgeneraties zal verder toenemen. Naar verwachting is hun aandeel in buitenshuis avondeten tegen 2030 gegroeid naar 79%.
Aan verdere prijsstijgingen zullen we niet ontkomen. De branchevereniging KHN adviseert leden om de marges in de gaten te houden en niet bang te zijn prijzen te verhogen. KHN verwacht dat gasten begrip hebben voor de pijsstijgingen en ook meer te besteden hebben door flinke loonsverhogingen. Ook ING deed die voorspelling eind vorig jaar, net als dat 2024 een matig jaar zal worden voor de horeca.
FSIN - Horecamarkt beter dan ooit, maar verdienmodel onder druk - FSIN,
8 jan 2024