Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog
9
Fotocredits: 'Kist met schol', Nederlands Vis Bureau

FlashGood Fish adviseert geen MSC-schol en tong meer

Volgens Milieucentraal is MSC nog altijd een betrouwbaar keurmerk. De Good Fish Foundation denkt daar inmiddels anders over. Waar Good Fish tot nu toe consumenten altijd adviseerde om eerst te kijken of er een MSC-variant van een vis was en pas als dat niet het geval was hun Viswijzer te raadplegen, vindt de organisatie dat MSC-gecertificeerde tong en schol die gevangen is met een boomkor het label niet verdient. Dat vindt Good Fish jammer omdat het zo'n bekend en herkenbaar keurmerk is. Door de zware vistuigen die met kettingen over de bodem slepen, is het brandstofverbruik van de schepen die op tong vissen erg hoog, zo’n 40.000 liter gasolie per week. Daarnaast kent de vangstmethode veel ongewenste bijvangst.

Veel bijvangst en brandstofverbruik, maar tong ligt wel als duurzame vis in de supermarkt, 21 feb 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Christien Absil
Christien Absil Advies duurzame visserij en visteelt
  • #9
  • 23 feb '22
  • 11:11

#7 De wat nieuwere boomkorkotters zijn ietsje energiezuiniger maar ze verstoken nog steeds heel veel diesel. Dat kan niet anders als je motoren hebt van 3000 pk (die wel zijn afgesteld op 2000 pk). Omdat de hoop was gevestigd op de puls is er verder niet veel bedacht om iets aan die brandstofkosten te doen. Dat breekt de boomkorvissers nu op. Er is wel een superinnovatief schip van schipper Hendrik Kramer dat een heel andere bouw heeft en op alle fronten anders is. Volgende week is die in de uitzending van Pointer zag ik.

Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #8
  • 23 feb '22
  • 10:17

In de lesmodule waar ik naar verwijs in #6 staat dat het verbruik bij nieuwe vaartuigen sterk verbeterd is. Stel dat iedere visser met de nieuwste vaartuigen werkt, zijn de oude dan gesloopt of gaat een ander er elders weer mee aan de slag?

Jopie Duijnhouwer
  • #7
  • 23 feb '22
  • 7:02

Christien Absil, Wouter Klootwijk , kloppen de gegevens die Joep noemt nog steeds? Verbazingwekkend hoog, als dat voor schol zo is, wordt er niet veel geld verdiend.

Joep Goossens, ik verstook 80 liter diesel per hectare, tel daar nog wat loonwerkers diesel bij op en ga uit van een oogst van bijv. 2500 kilo bruine bonen per ha, dan kom je op een sigarendoos verbruik van 0,04 liter diesel per kilo bonen.

Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #6
  • 22 feb '22
  • 19:26

'. . . . in 2010 verbruikte een gemiddelde kotter vier liter gasolie voor één kg vis.'
bron: lesmodule visvaartuigen.

Zet dat maar op de verpakking in plaats van al die fraaie milieuvriendelijke MSC verhaaltjes, en de verkoop daalt razend snel. Dit is bij nieuwe vaartuigen gelukkig sterk verbeterd, maar het blijft een aardolieproduct.

Elektrisch?
Voor 40.000 liter gasolie is 400.000 kWh nodig.
Een accu daarvoor is dan 2.400.000 kg (4.000 Tesla's*), moet je ook meeslepen en alleen opladen met groene stroom.

Hoeveel liter brandstof is er eigenlijk nodig voor één kg bruine bonen? Ik hoop wat minder.

*) Tesla accu 100 kWh en 600 kg

Jopie Duijnhouwer

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.