Over 2021 maakte online supermarkt Picnic €114 miljoen verlies, bijna drie keer zoveel als een jaar eerder. Ook over 2022 verwacht Picnic flink rode cijfers te schrijven.
Geen enkele reden tot zorg, zegt directeur Michiel Muller in het FD. Het bedrijf kiest ervoor door te gaan met investeren in groei. Ondanks de inflatie, ondanks de stijgende personeelskosten, ondanks de stijgende leveranciersprijzen.
Sterker nog: om verlies te kunnen lijden en de kost voor de baat te laten gaan, haalde de online bezorger en super in september 2021 €600 miljoen op onder investeerders, een van de grootste kapitaalinjecties ooit die een Nederlands niet-beursgenoteerd bedrijf wist binnen te halen.
Picnic is inmiddels ook actief in Duitsland en Frankrijk, en groeit gestaag in een lokaal bezorgnetwerk van steden met centrale inkoop.
Waarom blij met zoveel extra verlies? "Onze investeerders en wijzelf dachten juist: kunnen we niet wat harder gaan groeien?", zegt Muller. En dus bouwt Picnic een geautomatiseerd distributiecentrum in Duitsland en staat verdere uitrol in Frankrijk hoog op de agenda. Waar concurrenten vooral op kostenbesparen inzetten, let Picnic vooral op de efficiëntie: "Het bezorgrondje moet natuurlijk steeds slimmer en daarmee goedkoper worden," zegt Muller. "En het boodschappenmandje moet zo snel mogelijk worden gevuld."
Lees alles over reageren in de gespreksregels.