Op Foodlog is er een lange discussie over gevoerd met lezer Erik van Dam die wilde weten waarom hij in Duitsland altijd goedkoper uit is voor zijn boodschappen dan in Nederland. We gaven hem als wetenschappelijk antwoord dat het een complex van factoren is, waaronder een aanzienlijk lager aantal van aanbiedingen. Geen 'van/voor', geen '2 voor de prijs van 1' of zelfs '3 voor de prijs van 1' dus.
In gesprek met NPO1 maakt retaildeskundige Paul Moers het simpel voor de luisteraars. Hij legt uit dat Nederlandse supermarkten en drogisterijen 'verslaafd zijn' aan aanbiedingen. Duitsers krijgen zelden een aanbieding en daarom zijn de boodschappen daar permanent laaggeprijsd. Nederlanders hebben te maken met winkeliers die de prijzen in de aanbieding heel laag maken en de rest duurder houden om het verschil met de hoge prijzen duidelijk te laten uitkomen. Zo maken ze van boodschappen doen een slalom om de niet-aanbiedingen heen. Het maakt het leven van consumenten heel moeilijk, zegt Moers. In Duitsland houden supermarkten het lekker simpel en concurreren ze niet met elkaar op basis van aanbiedingen. Volgens Moers is permanent 25% van het aanbod in supermarkten in de aanbieding. In drogisterijen zou het zelfs om 45% gaan.
Waarom zijn boodschappen in Nederland zoveel duurder dan in Duitsland? In Duitsland zijn alle producten relatief goedkoop doordat ze bijna geen aanbiedingen hebben, vertelt retail-expert Paul Moers in #GeldofjeLeven. 'In Nederland is bijna 25 procent permanent in de aanbieding.' pic.twitter.com/J6slKbk450
— NPO Radio 1 (@NPORadio1) July 31, 2023
Lees alles over reageren in de gespreksregels.