3
Fotocredits: 'Geld', via Pixabay

Flash Dagelijkse KostFooi geven als nieuw normaal

Fooi geven heeft iets ongemakkelijks, vooral als je pint en mondeling doorgeeft wat het bedrag moet worden. Veel mensen laten de fooi dan ook achterwege. De nieuwe pinautomaat van Lightspeed moet hier verandering in brengen. Voor je kunt betalen krijg je als klant een keuzemenu te zien: 10% fooi, 12%, 15%, aangepast, of geen fooi. Koffiezaak Livingstone in Amersfoort zegt meer fooi te krijgen door het systeem. Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels zet een horecazaak op deze manier een nieuwe standaard. “Het is normaal om dit te geven. Je mag ook wat anders doen, maar dan wijk je wel af van die standaard.”

Maaltijdbezorger DoorDash in Amerika pakt het nog doortastender aan. Het bedrijf test in een pilot wat consumenten doen als het hen langer op hun eten laat wachten als ze geen fooi geven. Wie geen fooi geeft, krijgt op zijn bestelscherm te lezen: “Bestellingen zonder fooi kunnen er langer over doen om geleverd te worden - weet je zeker dat je door wilt gaan?” Dat die bestellingen er langer over doen, komt doordat de bezorgers, de Dashers, zelf mogen weten welke bestellingen ze willen afleveren. Bestellingen zonder fooi blijven natuurlijk vanzelf langer bij de restaurants liggen.

Washington Post - Access Denied, 18 nov 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Astrid Spijkers
  • #3
  • 27 nov '23
  • 14:33

Vraag ik me ook af Kees, het zou een extraatje moeten zijn voor de goede service, mara bij de meeste bedrijven moet het in de fooienpot, waardoor zelfs degenen die er een rommeltje van maken in de ogen van de klant ook wat ervan krijgen.

Kees verhagen
Kees verhagen Land- en tuinbouw
  • #2
  • 27 nov '23
  • 13:29

Ik vraag mijn waarom moet je fooien geven? Iedereen die in loondienst zit zoals horeca krijgt toch loon . Als je naar de supermarkt en bakker gaat geef je hun toch ook geen fooi .

Astrid Spijkers
  • #1
  • 18 nov '23
  • 13:52

Ik hou er niet van om vooraf een fooi te geven zoals je bij Thuisbezorgd kan doen, ik wil eerst de ervaring hebben dat het (redelijk) op tijd bezorgd/op tafel gebracht wordt en ook smaakt, pas dan beslis ik over fooien, dus die kreet dat het langer kan duren als je geen fooi geeft is zeer onbeschoft in mijn optiek. Ws zal ik dan nooit meer daar iets kopen, dat is de keerzijde die ze in de hand werken nl.
Voor een of andere klus betaal je toch niet het hele bedrag in 1x vooruit, dan wacht je toch ook eerst tot het afgemaakt is en naar tevredenheid gedaan is?

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.