Fooi geven heeft iets ongemakkelijks, vooral als je pint en mondeling doorgeeft wat het bedrag moet worden. Veel mensen laten de fooi dan ook achterwege. De nieuwe pinautomaat van Lightspeed moet hier verandering in brengen. Voor je kunt betalen krijg je als klant een keuzemenu te zien: 10% fooi, 12%, 15%, aangepast, of geen fooi. Koffiezaak Livingstone in Amersfoort zegt meer fooi te krijgen door het systeem. Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels zet een horecazaak op deze manier een nieuwe standaard. “Het is normaal om dit te geven. Je mag ook wat anders doen, maar dan wijk je wel af van die standaard.”
Maaltijdbezorger DoorDash in Amerika pakt het nog doortastender aan. Het bedrijf test in een pilot wat consumenten doen als het hen langer op hun eten laat wachten als ze geen fooi geven. Wie geen fooi geeft, krijgt op zijn bestelscherm te lezen: “Bestellingen zonder fooi kunnen er langer over doen om geleverd te worden - weet je zeker dat je door wilt gaan?” Dat die bestellingen er langer over doen, komt doordat de bezorgers, de Dashers, zelf mogen weten welke bestellingen ze willen afleveren. Bestellingen zonder fooi blijven natuurlijk vanzelf langer bij de restaurants liggen.
Washington Post - Access Denied,
18 nov 2023