0
Fotocredits: Ambachtelijk brood, Pxhere

Flash Dagelijkse KostBritse wet moet voor echt brood zorgen

De activisten van de Real Bread Campaign hebben in Groot-Brittannië een nieuwe overwinning geboekt. De Sourdough Rye Crusty Bloomer van Lidl heet voortaan de Crusty Wheat and Rye Bloomer, meldt de Daily Mail. Kort gezegd: het neppen van zuurdesem is van de baan.

What's in a name? Nou, heel wat, want de naamswijziging is het jongste incident in een al jaren spelende controverse over de benaming van ambachtelijk brood. De Real Bread Campaign pleit voor strengere regels die bepalen wat als zuurdesem kan worden verkocht. Toen Lidl in eerste instantie niet thuis gaf, stapte de groep naar de British Trade Standards, de organisatie die kwaliteitsstandaarden ontwikkelt en bewaakt.

Vorig jaar stelde de Britse regering een onderzoek in om een einde te kunnen te maken aan het 'sourfaux'-conflict (in het Engels is zuurdesem sourdough, 'faux' is het verfranste chique woord voor nep). De Real Bread Campaign dringt aan op vrijwillige maatregelen, zoals transparante ingrediëntenlijsten, maar heeft zijn hoop vooral gevestigd op nieuwe wetgeving. De Honest Crust Act - eerlijke korst-wet - moet normen vaststellen voor de samenstelling, etikettering en marketing van brood.

Ongeveer 75% van al het Britse brood komt van grote industriële bakkerijen, 20% wordt in supermarkten gebakken en 5% wordt door ambachtelijke bakkers gebakken en verkocht. Juist die echte warme bakkers hebben het moeilijk.

The Guardian - The sourfaux scandal: what is actually in your supermarket sourdough?, 10 dec 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.