Flash Voedselketen17.000 koekjes per minuut voor ‘koninklijke winstmachine’ Biscoff
Er zijn maar 5 mensen op de wereld die het exacte recept kennen van het speculooskoekje van Lotus Bakeries. Het speculoosje - waarvan er wereldwijd per minuut zo'n 17.000 worden gegeten - blijkt de kurk waar hét Belgische succesaandeel van de 21e eeuw op drijft. Lotus Bakeries maakte in 2023 voor het eerst een jaaromzet van meer dan €1 miljard. Met een jaarlijks gemiddeld rendement van zo'n 25% schoot de beurswaarde van de koekjesbakker door de €7 miljard.
In Nederland kwamen de speculoosjes oorsponkelijk niet zo van de grond. Niet zo verwonderlijk, zegt Lotus Bakeries-CEO Jan Boone in het FD. "Voor Nederlanders betekende de 'loos' in speculoos dat er iets weg was, en dat vonden ze onaangenaam." Twee naamswijzigingen later is het Biscoff Cookie hard op weg één van de grootste merken ter wereld te worden. Biscoff staat inmiddels in de top-5 van 's werelds meest verkochte koekjes, achter Oreo en Chips Ahoy (van Mondelez).
Volgens beleggingsexpert Pierre Huylenbroeck heeft Lotus Bakeries "een deugdelijke opwaartse spiraal met de allures van een perpetuum mobile" gecreëerd. Dát recept is geen geheim: "Meer klanten, meer omzet, meer innovatie zoals gezonde tussendoortjes, meer investeringen, meer merken, meer marketing, meer winst," bij dat alles de scherp op de kosten sturen "en je hebt een koninklijke winstmachine."
Het Financieele Dagblad - Speculoos: het kleine koekje dat de grootste wil zijn,
27 mrt 2024