De snel opgekomen en weer omlaag gedoken vleesvervanger Beyond Meat introduceert de Beyond IV burger en hoopt hiermee zijn tegenvallende verkoopcijfers te keren. Deze vierde versie van de Beyond Burger markeert de grootste verandering sinds de lancering van het product. Door ingrediënten als kokos- en koolzaadolie te vervangen door avocado-olie, belooft het bedrijf een gezonder product met een rijkere, vleesachtige smaak.
De nieuwe receptuur, verrijkt met voedzamere ingrediënten zoals rode linzen en fababonen, verlaagt het verzadigde vetgehalte met 60% en bevat 20% minder zout. Bovendien heeft de burger een hogere eiwitwaarde. Door de kokos- en koolzaadolie te vervangen door avocado-olie heeft het bedrijf naar eigen zeggen een zachtere, neutralere en nog vlezerigere smaak bereikt.

Critici hadden tot nu toe kritiek op de plantaardige vleesproducten van Beyond Meat en concurrenten vanwege hun voedingskundige samenstelling. De burger zou én niet gezond én niet lekker genoeg zijn. Door daar wat aan te doen wil Beyond Meat nu zijn imago verbeteren. Volgens de voedingsrichtlijnen van de American Diabetes Association is de jongste versie van de burger OK. Hij is bovendien opgenomen in een aantal 'hart-gezonde' recepten van de American Heart Association.

De vernieuwde gezonde Beyond Burger, die vanaf dit voorjaar in de schappen ligt, is een poging om de verkoopcijfers op te krikken. De afgelopen jaren zag Beyond Meat zijn beurskoers dramatisch dalen, van een hemelhoog hoogtepunt van $14,14 miljard tot diep bedroevende $463 miljoen. Met Beyond IV hoopt het bedrijf niet alleen zijn positie in de markt te herstellen, maar ook de sceptische consument te overtuigen van de gezonde voordelen van plantaardig vlees.

De nieuwe ingrediënten zullen de prijs van de burger wel opdrijven. Vorig jaar kwam juist aan het licht dat één van de redenen waarom Amerikanen vleesvervangers laten staan de hoge prijs is. In de Verenigde Staten betaalt een consument gemiddeld gezien nog twee keer zo veel voor een plantaardig alternatief. De vraag is of Beyond Meat met de gezondere receptuur, ondanks de hogere prijs, het consumentenvertrouwen wel weer weet te winnen.

Met de avocado-olie heeft het bedrijf zich een nieuw probleem op de hals gehaald: onder klimaat- en milieubewuste gelden avocado's als nogal onduurzaam omdat voor de teelt nieuw land wordt onontgonnen en omdat het grote waterslurpers zijn.