Onze boerderij stond (staat) in een stiltegebied (Groene hart Nederland).
Daarom duik ik er even in. Ik gun natuur z'n rust, maar de mensheid ook.
Een stiltegebied houd in:
Stiltegebieden zijn beschermde gebieden waar je vooral natuurlijke geluiden hoort. Het woord ‘stilte’ betekent dus niet dat er helemaal geen geluid is. Maar er mogen alleen geluiden klinken die horen bij die plek. Denk aan het geluid van trekkers of melkmachines in een gebied met veehouderij. Het doel is om het gemiddelde geluidsniveau onder de 40 decibel te houden.
Weergave stiltegebieden:
40decibel gemiddeld. Ik weet even niet helemaal hoe ik dat mag zien t.o.v. geluid Nederland via diezelfde Atlas leefomgeving. De kleinste weergave daar is categorie <45 DB van lcum. Opvallend deze kleinste categorie heet: (zeer goed)
Heb nog even gespit wat & hoe er dan in zit in het model:
resumé:
Berekende waarden met weegfactoren. Niet gevonden of het dB, dBC of dBA is*.
Oudste gebruikte kaart is die van industrie en die is van 2008 (kentalraming**)
Overlast: Gemeten op de gevel mag het in de nacht niet hoger zijn dan 40dB. 45 avond en 50 dag Lcum > geluidskaart is niet gemeten en mag je hiervoor dus niet gebruiken.
Gevonden:
Op deze kaart zie je hoeveel geluid verschillende bronnen bij elkaar opgeteld veroorzaken. Het gaat hier om het gemiddelde geluidsniveau per jaar van wegverkeer, treinverkeer, vliegtuigen, industrie en windturbines. Ongewenst geluid kan hinder en gezondheidsklachten geven.
Meer geluid langs drukke wegen
Je ziet dat wegen veel geluid veroorzaken. Ze lichten rood op de kaart op. Ook de omgeving rond vliegvelden licht rood op. Lees meer over omgevingsgeluid.
Wie heeft de kaart van geluid gemaakt?
De maker is het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Om de hoeveelheid geluid uit te drukken is gebruik gemaakt van Lden (Level Day-Evening-Night). Dit is een maat om uit te rekenen hoeveel geluid er gemiddeld per etmaal aanwezig is. De categorieën van ‘zeer goed’ tot ‘zeer slecht’ komen uit de Nota van Toelichting bij de Aanvullingsregeling geluid. Deze indeling is afgeleid van studies naar de relatie tussen geluid en hinder. Alle geluidbronnen tellen even zwaar mee (er is geen weging gedaan). Hoe de kaart verder precies gemaakt is lees je bij Veelgestelde vragen of bekijk de informatie in het Nationaal Georegister. Bij andere vragen kun je onze helpdesk mailen.
Wil je de gegevens van de geluidsbelasting gebruiken?
Je kunt de kaart hier downloaden (119 MB) en openen met software voor kaarten. Let op: de kaart geeft alleen een globaal beeld van de hoeveelheid geluid in Nederland. Voor het toetsen van geluidniveaus aan de normen, bijvoorbeeld voor 'geluidbelasting op de gevel' is deze kaart niet geschikt.
Deze tekst is opgesteld door Atlas Leefomgeving en voor het laatst bewerkt op 22-11-2022.
De geluidsbelasting wordt uitgedrukt in Lden (Lday-evening-night). Dat is de maat voor de gemiddelde geluidsbelasting over een etmaal. In de berekening telt de hoeveelheid geluid 's avonds en ’s nachts veel meer mee dan het geluid overdag. Geluid is in de avond en nacht veel hinderlijker. Lawaai in onze woonomgeving leidt vooral tot hinder en slaapverstoring.
Deze kaart toont de berekende geluidsbelasting voor heel Nederland.
Om de geluidsbelasting te berekenen zijn gegevens van de volgende geluidsbronnen gebruikt:
- rijkswegen, gemeentelijke wegen en provinciale wegen (gegevens uit 2019-2021)
- railverkeer (gegevens uit 2019)
- luchtvaart (gegevens uit 2016)
- industrie (kentalraming uit 2008)
- windturbines (gegevens uit 2021)
Voor ieder van deze bronnen is eerst een aparte geluidskaart gemaakt. Die zijn daarna samengevoegd tot één kaart. Het geeft een globaal beeld van de hoeveelheid geluid op een bepaalde plek. De waardes voor wegverkeergeluid zijn zonder de aftrek van artikel 3.4 en 110g uit de Wet Geluidhinder (externe link).
*Wij kunnen geluid horen van verschillende toonhoogtes. Om het geluidsniveau te kunnen vaststellen gebruikt men 2 maten: decibel A (dBA) en decibel C (dBC). Het gemiddelde van de gehoorde geluidssterkte over alle toonhoogtes (frequenties) noemt men dBA.
**Het alternatief dat is gebruikt bestaat uit een zogeheten ‘kentalbenadering’ waarbij op grond van het type bedrijfsactiviteit op een bepaald bedrijfsterrein een aanname wordt gedaan voor de geluidemissie per oppervlakte-eenheid van het betreffende terrein. Door de terreinen gelijkmatig te beleggen met een groot aantal equidistante puntbronnen is vervolgens een indicatie verkregen van de te verwachten geluidbelasting rondom de terreinen. = dus kentalraming