Fotocredits: Reclame op straat,
birgl, via Pixabay
Ieder jaar geven voedingsfabrikanten, supermarkten en horecazaken €1,6 tot €1,7 miljard uit aan voedselreclames. Bijna 80% van die reclames promoot ongezond voedsel, becijferde onderzoeksbureau Panteia in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid.
Ongezond voedsel is gedefinieerd als producten die niet in de Schijf van Vijf staan, denk aan chocolade repen, chips, bier en koekjes. Ongezonde voeding, in combinatie met een ongezonde voedselomgeving en weinig beweging, veroorzaakt jaarlijks 8,1% van de ziektelast, 12.900 doden en €6 miljard aan zorgkosten.
Dat er desondanks zoveel geld naar advertenties voor diepvriespizza’s, frisdrank, chips, chocolade, snoep en alcoholhoudende dranken gaat is niet zo gek als je bedenkt dat de commerciële slagkracht van voedingsfabrikanten om grootschalig reclame te maken vele malen groter is dan die van boeren, telers en groothandels van groente en fruit.
Op bewerkt voedsel zit immers een grotere winstmarge dan op groente en fruit en bovendien betalen grote fabrikanten graag mee aan reclames op televisie of in de kranten en reclamefolders van de supermarkten. Verder is het natuurlijk zo dat het aanbod van bewerkt voedsel in de supermarkt gewoonweg groter is: 70% bewerkt voedsel ten opzichte van 30% onbewerkt voedsel.
Wet- en regelgeving dan maar? Tot op heden vertrouwde de overheid op zelfregulering van de sector en de Reclame Code. Die is weliswaar een aantal keren aangescherpt, maar de voedingsindustrie nam nooit "de stappen die bewindslieden en gezondheidsorganisaties wensen,” aldus Trouw.
Misschien komt daar nu verandering in. Staatssecretaris Maarten van Ooijen van volksgezondheid zegt de mogelijkheden voor wet- en regelgeving rondom voedselreclame te gaan bekijken.
Trouw - Bijna 80 procent van de advertenties voor voedsel promoot ongezond eten,
21 jun 2023