Uitleggen? Dat lijkt me niet zo moeilijk meer nu de kinderen het "Lentekriebels programma hebben ondergaan.
Als een 7-jarige je dat zou vragen zou je toch steil achteroverslaan? Niet als het aan DubbelFrisss ligt. Afgelopen week lanceerde het frisdrankmerk twee nieuwe smaken ‘Pornstar Martini’ en ‘Strawberry Mojito’, die 0% alcohol bevatten. En dat hebben ze geweten, de kritiek die erop kwam was niet mals, aldus RTL Nieuws.
DubbelFrisss is niet de eerste die inspeelt op de mocktail trend. Zo lanceerde onder andere Autodrop al eerder de smaken ‘sex on the beach’, ‘piña colada’ en ‘mojito’ en kwam 7UP met een ‘mojito free’ smaak.
Tegenstanders vrezen dat dit soort drankjes kinderen aanzet tot alcoholisch drinken. Kinderen raken gewend aan de smaak en leren dat het ‘gezellig’ of ‘cool’ is om dit soort drankjes te drinken. Het is een soort instapmodel. Vergelijk het maar eens met de chocoladesigaretten die we vroeger hadden.
Ook het Trimbos instituut adviseert om dranken die een gelijkenis met alcohol suggereren niet aan kinderen te geven. Dat geldt overigens ook voor mensen die eerder een alcoholprobleem hebben gehad. “Het ligt niet alleen aan het product zelf, maar het is de hele beleving. Je drinkt het uit een ander glas, de verpakking, de geur, dat kan allemaal een trigger zijn.”
Dat het product lijkt op alcohol is niet het enige probleem. “Wat nou als mijn kind vraagt wat ‘pornstar’ betekent? Wat moet ik dan zeggen?” Leg dat maar eens uit aan een 7-jarige.
Uitleggen? Dat lijkt me niet zo moeilijk meer nu de kinderen het "Lentekriebels programma hebben ondergaan.
Wat ’n nonsens. Heb heel wat chocolade cigaretten genoten maar ben nooit aan echte begonnen. Door Friese nagelkaas nooit aan kretek cigaretten. Door rumbonen nooit aan de drank geraakt. Door ginger ale nooit aan biermisbruik.
Hier kun je natuurlijk van alles van vinden. In het artikel staat: Tussen de appelsap en sinaasappelsap vind je sinds deze week in de supermarkt ook de nieuwste creatie van DubbelFrisss. De frisdrank-producent lanceerde de smaakjes Pornstar Martini – met passievrucht en limoen – en Strawberry Mojito, met aardbei en munt. Volgens mij is het andersom. De Riedel afdeling “verzin iets nieuws waar we deze zomer veel aan kunnen verdienen” bedenkt dit product eerst en zet het in de markt. Dat gangbare grootgrutters dit vervolgens op de plank zetten, tussen de 85% artikelen in de winkel die niets met echt voedsel te maken hebben, is pas een probleem. Heel erg veel consumenten kopen dit gewoon omdat het er is. Omdat het goedkoop is en omdat er weer variatie is in hun leven! Jippie. Ongezond voor lichaam en geest lijkt me. Maar ja als de investeerder van Riedel er mooie cijfers aan overhoudt zal de range nog wel uitbreiden.
Walgelijk, ik heb er geen ander woord voor. Zowel de alcoholiserende als de seksualiserende doeleinden van deze marketingstunt zouden wat mij betreft per omgaande weer uitgebannen moeten worden.
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.