De nadelen voor veganistische restaurants:
- de trouwe doelgroep is klein
- potentiële nieuwe doelgroepen zijn sceptisch
- veganistisch eten is niet natuurlijk en stoot daardoor instinctief mensen af
(het is immers zonder onnatuurlijke kunstgrepen niet mogelijk om alles, wat een mens aan voedingsstoffen nodig heeft, uit uitsluitend plantaardige grondstoffen te halen)
- veganistisch eten is relatief duur
- hoge inflatie en verhoogde kosten voor overig levensonderhoud (bijv. energie).
De oplossing: vorm de veganistische restaurants om naar vegetarische restaurants. Vegetarisch eten is een stuk natuurlijker en gezonder dan veganistisch eten en beduidend goedkoper dan omnivorisch eten (het woord omnivorisch lijkt nog niet te bestaan maar doelt uiteraard op eten voor omnivoren = alleseters, dus inclusief vlees en vis).
De voordelen van deze oplossing:
- sterk vergrote doelgroep
- intrede in een sterker, breder en meer ingeburgerd marktsegment
- als het je lukt om lekker veganistisch te koken, is lekker vegetarisch koken letterlijk en figuurlijk een eitje --> kwalitatieve voorsprong in het reeds bestaande marktsegment
- vegetarisch eten is meer in overeenstemming met de natuurlijke orde der dingen = betere "energieflow"
- lagere inkoopkosten en meer te verwachten omzet
- goed prijs-kwaliteit alternatief voor berooide burgers, die toch lekker uit eten willen
- ook voor verstokte veganisten kan nog altijd een aanbod achter de hand gehouden worden.