2
Fotocredits: Bonuskaart AH, Foodlog Media

Flash25 jaar bonuskaart: aanbiedingen in ruil voor je data

"Ik zou het als vrouw niet leuk vinden als de bedrijfsleider van de supermarkt weet wanneer ik ongesteld ben." Woorden uit de mond van Ab Heijn, de kleinzoon en naamgenoot van oprichter Albert Heijn in 1999. Of denk aan de vader die er door gepersonaliseerde aanbiedingen achter kwam dat zijn dochter zwanger was. Zie hier in een notendop de kritiek op de klantenkaart van Albert Heijn die precies 25 jaar bestaat.

Voor aanbiedingen betaal je met je gratis data.

Albert Heijn liet in 1998 de Bonuskaart overwaaien uit Amerika om weglopende klanten aan zich te binden, vertelt Frans Melenhorst in het AD.

Met zijn projectteam introduceerde hij de Bonuskaart als pasje voor de vrouw en aan de sleutelbos voor de man. De strategie? Eerst de beste klanten binden. Daarna de minder vaste klanten lokken met een assortiment en aanbiedingen die op hun wensen aansluiten. "Het resultaat hiervan is dat terugkerende klanten een steeds betere winkel vinden met betere aanbiedingen; voor Albert Heijn betekent dit een groei in tevreden en terugkerende klanten en daardoor groei in omzet", aldus Melenhorst.

Dat was het idee, de praktijk bleek weerbarstiger. Als je niet weet hoe je moet omgaan met de database, haal je er geen kennis uit en loopt de boel zelfs vast. Dat gebeurde in 2012. In 2013 introduceerde Albert Heijn een nieuwe Bonuskaart. Sindsdien weet de supermarktketen de database veel beter te benutten. Gepersonaliseerde aanbiedingen binden de vaste klant en verleiden hen om meer bij AH te kopen. Maar na 36 miljoen uitgegeven Bonuskaarten blijft het wantrouwen: wat weet Albert Heijn allemaal wel niet van al die Nederlanders met zo'n kaart?

AD - De Bonuskaart bestaat 25 jaar: geliefd aan de sleutelbos, maar ook gehaat, 13 mrt 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Sytske Barkhuis
  • #2
  • 15 mrt '23
  • 10:39

Mijn bonuskaart is wel gepersonaliseerd, maar tegenwoordig kom ik nog zelden bij AH.

Astrid Spijkers
  • #1
  • 14 mrt '23
  • 13:01

Daarom heb ik mijn kaart nooit geregistreerd bij de AH, die is nog steeds anoniem, dan maar geen persoonlijke aanbiedingen, zoveel geef ik toch niet meer uit bij de AH, koop het meeste bij Dirk.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.