FlashTrend van het boodschappenabonnement
Niet alleen dozen chocolade, ook kaas, bier en zelfs bloemen gaan tegenwoordig door de brievenbus. Deze e-commerce markt in voedingsmiddelenabonnementen groeit en volgens bureau Multiscope zet de groei nog wel even door. Alleen dit jaar al groeit de markt van productabonnementen van €1,4 naar €2,4 miljard. Jan Rath, hoogleraar sociologie aan de UvA, zegt dat de 'boodschappenabonnementtrend' helemaal niet zo nieuw is als ie lijkt. Vroeger kenden we immers de melkboer, en hield de bakker al een brood voor je apart.
De jonge kaasboer Ruben Nederend wil met zijn Cheese in a Box niet alleen de Nederlandse, maar ook de Duitse en Belgische markt veroveren. Hij gelooft dat "mensen echt komen voor het verhaal achter de kaas. Vandaar dat mijn kaas in de brievenbus valt met een flyer met daarop de herkomst van de kaas.”
Zou het wel zo duurzaam zijn? De kans is immers niet gering dat de pakjesman of postbode enkel voor jouw stukje kaas jouw adres aandoet.
Als iedereen massaal gaat bestellen, neemt het aantal ritjes van de bezorger of postbode af ten opzichte van eigen ritjes om boodschappen te gaan halen. Dat mag duurzamer heten.