7
Fotocredits: 'Magic Box', Too Good To Go

FlashAlbert Heijn te groot voor Too Good to Go

Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom Albert Heijn niet meedoet met de populaire antiverspillingsapp Too Good To Go? Bij de Lidl, Bakker Bart, Plus, Coop en zelfs Picnic kun je de Magic Boxes vinden voor een vriendenprijsje, waarmee je en passant ook nog eens bijdraagt aan het maatschappelijke probleem van voedselverspilling. Tot je gaat rekenen. Van een deelnemend bedrijf vraagt Too Good To Go naar verluidt €1,19 aan commissie (24%) per box. Dat komt voor een groot bedrijf als Albert Heijn (900 winkels, 5 boxen per winkel per dag, €4.500 commissie per dag) neer op €1,65 miljoen per jaar.

Voor €1,65 miljoen kun je prima zelf een app ontwikkelen. En dat is precies wat Albert Heijn deed. De 'Overblijvers' - producten die je in een Magic Box zou stoppen - zijn geïntegreerd in de eigen Albert Heijn-app. Even browsen, bestellen, afhalen, klaar. Bijkomend pluspunt: AH kan meteen bijhouden welke boodschappen deze 'maatschappelijk geëngageerde - klant bij het afhalen van zijn Overblijvers nog meer doet. Daar haalt de super nog meer waarde uit bovenop de bepaarde commissie.

Distrifood - Het is begrijpelijk dat AH kiest voor eigen verspillingsapp en niet voor TGTG, 31 okt 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Astrid Spijkers
  • #1
  • 1 nov '22
  • 13:41

Een app om te zien of ze een doosje met aan de datum producten hebben????? Nou, doe mij dan maar gewoon die 35% korting stickers in de winkel zodat ik het meteen mee kan nemen en niet, als ik al apps gebruik, eerst moeten gaan kijken of ze wat hebben, hoe laat ik het kan halen en waar en tijdens het zoeken dan erachter komen dat ik ernaast grijp en helaas niks te eten in huis heb............Is toch veel simpeler om het gewoon in de winkel te zetten met die stickers, wie het wil neemt het mee, krijg je ook geen spullen die je niet lust en thuis weer weggooit, scheelt weer verspilling.

Sytske Barkhuis
  • #2
  • 1 nov '22
  • 14:33

Een apart schap is ook goed tegen voedselverspilling.
De klant kan dan zelf bepalen wat hij/zij wil meenemen, dus geen 'niet lusten' en ook geen extra ritje om het op te halen.

Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #3
  • 1 nov '22
  • 14:51

Dan vragen ze wel een behoorlijk marge.

Astrid Spijkers
  • #4
  • 1 nov '22
  • 14:58

Er staan overal van die koelvakken, ze kunnen er 1 daarvoor gebruiken, eventueel een mand er vlakbij voor de niet gekoelde producten. AH heeft al ergens in de winkel een mand oid staan met allerlei afgeprijsde producten die uit het ass. zijn enz. Maar makkelijker is natuurlijk zoals ze het nu doen, gewoon de stickers erop en vooraan in de vakken zetten, daar waar de klant altijd kijkt voor wat ze nodig heeft.

Sytske Barkhuis
  • #5
  • 1 nov '22
  • 16:15

Supermarkten hebben in ieder geval genoeg mogelijkheden om af te geraken van producten die tegen de tht-datum aanlopen of die uit het assortiment verdwijnen.
Maar ik kom (bij Jumbo) af en toe ongestickerde producten (voorgesneden groentemixen) tegen met tht-datum = vandaag. Die neem ik dan gratis mee en worden de groenten in de tomaten-groentesoep.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.