De alcoholbranche-organisaties STIVA en SpiritsNL dienen gezamenlijk een klacht in tegen Neuken Liqueur bij de Reclame Code Commissie, meldt Distrifood. Volgens de organisaties is de naam Neuken Likeur, in combinatie met de wijze waarop geadverteerd wordt, in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA). Ook richt de likeur (wodka, frambozen en 14,9% alcohol) zich tot een te jonge doelgroep. Teksten als "Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden" druisen in tegen de 'verantwoorde alcoholmarketing', waar de branche-organisaties voor staan. Peter de Wolf, directeur STIVA: "De alcoholbranche heeft regels met elkaar afgesproken waaraan iedereen zich moet houden. Het doel van deze regels is het beschermen van kwetsbare groepen zoals minderjarigen. Er mag best reclame gemaakt worden, maar op een verantwoorde manier. Deze wijze van adverteren past daar niet bij en schaadt de gehele branche."
Distrifood - Alcoholbranche ten strijde tegen reclame 'Neuken Liqueur'
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Gaat de RCC guerrilla marketing faciliteren?
Hahaha! Dit kan natuurlijk echt niet.
De Victorian Revival is een feit..
Niet meer geschraagd door 'Queen not amused' en de RK, die toen een dom dorpsmeisje naar voren schoof in Lourdes met het idee dat Maria wonder boven wonder 'onbevlekt ontvangen' was (wat leidde tot irritatie in de klas, toen ik argeloos vroeg wat daar mee bedoeld werd) , maar anno 2017 door.... een bekrompen genderloze puriteinse filosofie.
In de recente vorige eeuw zouden we een dergelijke klacht betiteld hebben als 'miereneukerij'.
De Reclame Code Commissie (RCC) bepaalde dat enkele slogans en berichten op Facebook waarmee de likeur Neuken Original wordt gepromoot in strijd zijn met de goede smaak en fatsoen. Dat schrijft het AD. De commissie adviseert het bedrijf achter de drank om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
De RCC valt vooral over het gebruik van de productnaam Neuken Liqueur en het verdere gebruik van het woord Neuken in combinatie met "onverholen en onverbloemde toespelingen op seks in de verschillende uitingen".
Vanaf nu noemen we het Jeuken en hebben we meer aandacht gehad dan we op grond van de producteigenschappen verdiend hebben. Het zal me Jeuken!