Begin deze maand raakte theeplukker McLeod Russel in opspraak door een journalistieke reportage van Radio Four en de BBC. Vandaag werd bekend dat het bedrijf zijn Indiase thee niet meer Fairtrade mag noemen. In Nederland kan dit gevolgen hebben voor bekende theemerken als Lipton en Twinings.
Het grote theeplukbedrijf McLeod Russel levert thee aan onder meer Unilever's Lipton en bekende theemerken als Twinings en Tetley's. Vandaag werd bekend dat het bedrijf zijn fairtrade label heeft verloren.
Op zijn website brengt het bedrijf het Fairtrade logo nog wel prominent in beeld. Dat zou mogen omdat het 2 plantages in Oeganda heeft die nog wel gecertificeerd zijn. De redenen waarom het logo door de Fairtrade organisatie zijn ingenomen, zijn vertrouwelijk.
'Na controles'
Het nieuws van het vervallen logo komt nadat Britse journalisten misstanden op de Indiase plantages aan de orde stelden. Beelden tonen plukkers die in krakkemikkige onderkomens zonder sanitair wonen. Arbeiders spuiten zonder enige bescherming met pesticiden.
Een woordvoerder van Fairtrade Deutschland meldt op Knack dat McLeod zijn certificering verliest als gevolg van controles op plantages ter plaatse, waarbij wordt gekeken naar het gebruik van pesticiden, de arbeidsomstandigheden en de lonen.
Wat dit betekent voor de Fairtrade status van de thee-assortimenten Lipton en Twinings is nog onbekend. Unilever gaf na de onthullingen van de BBC al aan dat het die serieus neemt, maar al hard bezig was met McLeods aan verbetering te werken.
McLeod zegt er alles aan te zullen doen om weer Fairtrade gecertificeerd te kunnen worden. Op de site van de theeplukker zijn naast het fairtrade logo, ook de logo's van de Rain Forrest Alliance en het Ethical Thea Partnership nog duidelijk in beeld.
Fotocredits: BBC reporter Justin Rowlatt dreigt te worden verwijderd van plantage, still, BBC
Dit artikel afdrukken
Op zijn website brengt het bedrijf het Fairtrade logo nog wel prominent in beeld. Dat zou mogen omdat het 2 plantages in Oeganda heeft die nog wel gecertificeerd zijn. De redenen waarom het logo door de Fairtrade organisatie zijn ingenomen, zijn vertrouwelijk.
'Na controles'
Het nieuws van het vervallen logo komt nadat Britse journalisten misstanden op de Indiase plantages aan de orde stelden. Beelden tonen plukkers die in krakkemikkige onderkomens zonder sanitair wonen. Arbeiders spuiten zonder enige bescherming met pesticiden.
Een woordvoerder van Fairtrade Deutschland meldt op Knack dat McLeod zijn certificering verliest als gevolg van controles op plantages ter plaatse, waarbij wordt gekeken naar het gebruik van pesticiden, de arbeidsomstandigheden en de lonen.
Wat dit betekent voor de Fairtrade status van de thee-assortimenten Lipton en Twinings is nog onbekend. Unilever gaf na de onthullingen van de BBC al aan dat het die serieus neemt, maar al hard bezig was met McLeods aan verbetering te werken.
McLeod zegt er alles aan te zullen doen om weer Fairtrade gecertificeerd te kunnen worden. Op de site van de theeplukker zijn naast het fairtrade logo, ook de logo's van de Rain Forrest Alliance en het Ethical Thea Partnership nog duidelijk in beeld.
Fotocredits: BBC reporter Justin Rowlatt dreigt te worden verwijderd van plantage, still, BBC
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Kijk ook naar de consumentenkant, niet alleen naar misstanden bij de thee productie:
- klassieke Lipton 'yellow' theebuiltjes zijn door de Keuringsdienst van Waarde afgekraakt als consumentenbedrog.
- een commentaar bij RADAR: 'Het eerst lekkere groene thee "Sencha Tradition" van Lipton bevat sinds kort 89% groene thee in plaats van 98,2 % zoals vroeger. Dus bijna 10% minder thee per theezakje (en dus meer winst voor Unilever). Bovendien bevatte de thee eerst 1,1% "natuurlijke aroma". Dit is inmiddels veranderd in 9,3 % "aroma". Het woordje "natuurlijk" hebben zij weggehaald...'
- 'pyramide' theebuiltjes van plastic geven schadelijke stoffen af bij verhitting (en opslag). Het zal Lipton een worst wezen... als het maar verkoopt.
Het is wel een beetje éénzijdig om de schijnwerpers alleen op Lipton te richten. Overal ter wereld zijn grote bedrijven bezig in mens- en milieuvernietigende omstandigheden.
Vanochtend zag ik weer een documentaire over de (van de buitenwereld afgesloten) rubberplantage van Firestone in Liberia waar de arbeiders slaven zijn die 1 dag per jaar vrij hebben (eerste kerstdag) en in mensonterende omstandigheden met hun familie moeten werken om hun quotum te halen. Onderwijsmogelijkheden, ontwikkeling? Ontbreken. Daarbij vergiftigt de Firestonefabriek het milieu (landbouwgebied) en de rivier (voorheen visgebied) compleet. De bewoners hebben geen keuze... of ze moeten naar de EU vluchten... waar ze weer teruggestuurd worden als 'economisch vluchteling'. Eens een slaaf blijft een slaaf in onze waarden en normen politiek. In 2007 was de eerste documentaire hierover... sindsdien is er niets gebeurd om dit veranderen. Maar wel de wereld verbeteren met bommen gooien als symptoombestrijding en de ongelijkheid laten toenemen.
Het ontbreekt de (heersende) politiek aan iedere kracht en visie om de werkelijke oorzaken aan te pakken.
Zoals al eerder vermeld is het maar de vraag of Lipton (Unilever) wel maatschappelijk verantwoord wil produceren als zij op Lipton Piramide weigert te vermelden dat de theezakjes van kunststof en dus niet composteerbaar zijn. Het is alweer meer dan vijf jaar geleden dat de eerste consumenten zich daarvan pas bewust werden na het terugvinden van de Lipton Piramide theezakjes bij het omzetten van compost voor de groententuin. Recente argumentatie van Lipton concentreert zich alleen op de verminderde CO2 emissie bij de productie en lijkt daardoor op een vorm van greenwashing.
http://www.plasticsoupfoundation.org/2014/01/plastic-theezakjes/