In Abu Dhabi is ook een landbouwproject in de woestijn van start gegaan. De initiatiefnemers willen vis, garnalen en biobrandstofplanten kweken. Die insteek verschilt wezenlijk van het maatschappelijk verantwoorde initiatief van SFP.
Het Arabische Masdar Institute of Science and Technology en het Sustainable Bioenergy Research Consortium (SBRC), waarin luchtvaartmaatschappij Etihad Airways, vliegtuigbouwer Boeing en industrieconcern Honeywell samen optrekken, gebruiken zeewater om vissen en garnalen te kweken en zoutplanten te laten groeien in een aquaponics-systeem op 2 hectare woestijn in Abu Dhabi. Mangroveplanten filteren de koolstoffen en nutriënten uit het resterende zeewater. De biomassa van de zout- en mangroveplanten wordt verwerkt tot biobrandstof voor vliegtuigen. Als de pilot succesvol is, willen de partijen de onderzoeksfaciliteit uitbreiden naar een 200 ha groot terrein aan de westkust van Abu Dhabi.
De initiatiefnemers zijn niet bescheiden in hun ambities: "Met meer dan 30 miljoen commerciële vluchten die jaarlijks wereldwijd plaatsvinden, is de luchtvaartindustrie vastbesloten om de CO2-voetafdruk te verminderen door onder meer gebruik te maken van biobrandstof”, zegt Marc Allen, directeur van Boeing International. "De aquacultuur- en biomassafaciliteit in Abu Dhabi heeft een veelbelovende potentie om 25,5 miljoen vierkante kilometer woestijnoppervlakte te transformeren tot vruchtbare landbouwgrond voor de voedselvoorziening en de productie van duurzame brandstof.”
Duurzaam Bedrijfsleven - Consortium kweekt vissen en biobrandstof in de woestijn
Het Arabische Masdar Institute of Science and Technology en het Sustainable Bioenergy Research Consortium (SBRC), waarin luchtvaartmaatschappij Etihad Airways, vliegtuigbouwer Boeing en industrieconcern Honeywell samen optrekken, gebruiken zeewater om vissen en garnalen te kweken en zoutplanten te laten groeien in een aquaponics-systeem op 2 hectare woestijn in Abu Dhabi. Mangroveplanten filteren de koolstoffen en nutriënten uit het resterende zeewater. De biomassa van de zout- en mangroveplanten wordt verwerkt tot biobrandstof voor vliegtuigen. Als de pilot succesvol is, willen de partijen de onderzoeksfaciliteit uitbreiden naar een 200 ha groot terrein aan de westkust van Abu Dhabi.
De initiatiefnemers zijn niet bescheiden in hun ambities: "Met meer dan 30 miljoen commerciële vluchten die jaarlijks wereldwijd plaatsvinden, is de luchtvaartindustrie vastbesloten om de CO2-voetafdruk te verminderen door onder meer gebruik te maken van biobrandstof”, zegt Marc Allen, directeur van Boeing International. "De aquacultuur- en biomassafaciliteit in Abu Dhabi heeft een veelbelovende potentie om 25,5 miljoen vierkante kilometer woestijnoppervlakte te transformeren tot vruchtbare landbouwgrond voor de voedselvoorziening en de productie van duurzame brandstof.”