Coca-Cola mag de vorm van zijn nieuwe flesjes niet als merk registreren. Dat oordeelde het Europees Hof van Justitie, meldt De Tijd. Volgens de rechters hebben de flesjes "geen enkel onderscheidend karakter" in vergelijking met andere frisdrankflesjes op de markt.

Het Amerikaanse bedrijf wilde de nieuwe vorm van zijn frisdrankflesjes, zonder de klassieke verticale groeven, als merk beschermen in de EU. In 2014 diende Coca-Cola daarvoor een aanvraag in bij het Bureau voor de Harmonisatie van de Interne Markt van de EU (OHIM). Het moderne flesje zou een natuurlijke opvolger van het iconische colaflesje zijn, aldus Coca-Cola. OHIM was het daar niet mee eens. Hierop stapte de frisdrankenfabrikant naar het Europees Hof van Justitie. Dat oordeelt echter in lijn met het besluit van het OHIM. De rechters voegden eraan toe dat Coca-Cola niet kon aantonen dat de vorm van het flesje door het gebruik ervan een onderscheidend karakter had verworven.

Coca-Cola kan binnen twee maanden nog in beroep gaan tegen de beslissing van het Hof.
De Tijd - Coca-Cola-flesje is geen merk
Reageer
  • Deel
Druk af