Populair gemaakt door de energiedrankjes, verovert op dit moment het hogere, slanke blikjesformaat de Franse frisdrankschappen. Onder meer Coca-Cola en Perrier introduceerden de afgelopen weken hun drankjes in het slanke 'slim' format dat inmiddels al 8% van de blikjesmarkt uitmaakt.

Daarmee waait een verfrissende en verjongende wind door het blikschap. De merken die overstappen gebruiken het nieuwe blikformaat om hun imago af te stoffen en hun aanbod te vernieuwen. Zelfs bieren en wijnen stappen over, aangetrokken door de sjiekere en moderne uitstraling van het nieuwe format, schrijft Le Figaro. Het slankere blikje blijkt goed aan te slaan bij jongere mensen, en afvalstromen te verminderen: de meeste 'slim' blikjes bevatten 25 cl, in plaats van de traditionele 33 cl.

Waar de drankfabrikanten zich niet over uitlaten, zijn de meerkosten van de nieuwe blikjes. Die blijken ruimschoots op te wegen tegen het grotere marketing-appeal en groeimogelijkheden.
Dit artikel afdrukken