Populair gemaakt door de energiedrankjes, verovert op dit moment het hogere, slanke blikjesformaat de Franse frisdrankschappen. Onder meer Coca-Cola en Perrier introduceerden de afgelopen weken hun drankjes in het slanke 'slim' format dat inmiddels al 8% van de blikjesmarkt uitmaakt.
Daarmee waait een verfrissende en verjongende wind door het blikschap. De merken die overstappen gebruiken het nieuwe blikformaat om hun imago af te stoffen en hun aanbod te vernieuwen. Zelfs bieren en wijnen stappen over, aangetrokken door de sjiekere en moderne uitstraling van het nieuwe format, schrijft Le Figaro. Het slankere blikje blijkt goed aan te slaan bij jongere mensen, en afvalstromen te verminderen: de meeste 'slim' blikjes bevatten 25 cl, in plaats van de traditionele 33 cl.
Waar de drankfabrikanten zich niet over uitlaten, zijn de meerkosten van de nieuwe blikjes. Die blijken ruimschoots op te wegen tegen het grotere marketing-appeal en groeimogelijkheden.
Dit artikel afdrukken
Daarmee waait een verfrissende en verjongende wind door het blikschap. De merken die overstappen gebruiken het nieuwe blikformaat om hun imago af te stoffen en hun aanbod te vernieuwen. Zelfs bieren en wijnen stappen over, aangetrokken door de sjiekere en moderne uitstraling van het nieuwe format, schrijft Le Figaro. Het slankere blikje blijkt goed aan te slaan bij jongere mensen, en afvalstromen te verminderen: de meeste 'slim' blikjes bevatten 25 cl, in plaats van de traditionele 33 cl.
Waar de drankfabrikanten zich niet over uitlaten, zijn de meerkosten van de nieuwe blikjes. Die blijken ruimschoots op te wegen tegen het grotere marketing-appeal en groeimogelijkheden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het woord 'afvalstromen' slaat ook heel letterlijk op de overblijvende en weggegooide inhoud in de grote blikjes.
De drankproducenten vinden een beetje minder inhoud helemaal niet erg, omdat ze méér eenheden voor een hogere prijs kunnen afzetten bij een 'nieuw' publiek (dertigers) en via andere kanalen (cafés, hotels, restaurants et 'on the go').
Dat de nieuwe blikjes duurder zijn - meerkosten aan materiaal - nemen ze daarbij graag voor lief.
"en afvalstromen te verminderen"
Dat is nog maar de vraag.
Gewoon blikje is 65 x 115 mm, slank blikje 52 x 135 mm. Materiaalgebruik is resp. 300 cm2 en 263 cm2. Er wordt voor een slank blikje bijna 13% minder materiaal gebruikt, maar er zit dan ook 25% minder in. Als de drankomzet (in liters) gelijk blijft neemt het materiaalgebruik juist toe! Per cc wordt er zo'n 15% meer materiaal gebruikt. De literomzet zou iets van 13% moeten dalen om evenveel materiaal te gebruiken. Dat is vast niet de bedoeling van die fabrikanten!