0
Fotocredits: 'Tony the Tiger', Mike Mozart

Flash Dagelijkse KostJengelfactor alleen voor gezond kindereten

De Britse actiegroep Action on Sugar wil een verbod op kindvriendelijke verpakkingen van ontbijtgranen en yoghurt. Want ondanks het suikerreductieprogramma van de Britten, bevatten deze producten als ze kindvriendelijk verpakt zijn, nog steeds overmatige hoeveelheden suikers blijkt uit onderzoek van de Queen Mary University of London.

'Maaaamaa, ik wil deze!' Het is een effect van de marketingtactiek die bekend staat als pester power, de 'jengelfactor'. Verpakkingen die nadrukkelijk ontworpen zijn om de aandacht van kinderen te trekken om zo de aankopen van hun verzorgers te beïnvloeden. Ze maken het kind het 'paard van Troje'.

Voor kinderreclame voor voedingsmiddelen met veel vet, zout en suiker (ook wel HFSS-producten genoemd) gelden beperkingen, om zo kinderen niet te laten beïnvloeden. Maar ook verpakkingen in de winkel zijn een belangrijke communicatiefactor die kinderen beïnvloedt en via hen de ouders tot koop verleidt via de jengelfactor. Dat hier geen regelgeving voor is, is een maas in de wet volgens de actiegroep.

Het verwijderen van bekende kinderhelden alleen is niet genoeg. Ook animaties, stripachtige verhalen, kinderlijke lettertypes, kindvriendelijke activiteiten en levendige kleuren zijn aanlokkelijk voor kinderen. En waarom moeten nou juist de producten rijk aan suiker, kleurrijk zijn? Als het aan Action on Sugar ligt, mogen 'jengelfactor'-verpakkingen alleen nog gebruikt worden voor gezondere alternatieven.

Nutrition Insight - Child-friendly packaging? Action on Sugar urges ban on ?pester power? designs amid UK obesity crisis, 20 aug 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.