Wat "de beste actie uit de geschiedenis" had kunnen zijn, werd door drie tweets gevolgd door een mediastorm de slechtste. De zogenoemde Willy Wonka-actie kost de baas van de Britse bierbrouwer BrewDog een half miljoen pond uit eigen zak.
In een actie geïnspireerd op het boek Sjakie en de chocoladefabriek van Roald Dahl verpakte de craftbierbrouwer 50 gouden blikjes in zijn kratten. De winnaars mochten ze houden én kregen ter waarde van £15,000 aandelen in het bedrijf. Topman James Watt dacht én twitte dat de blikjes van massief goud waren. Daar ging het mis. De blikjes bleken alleen verguld. Enkele winnaars voelden zich misleid, de Britse reclamewaakhond gaf ze gelijk. Het is zijn eigen kostbare fout en daar moet het bedrijf niet onder lijden, vindt Watt. Voor "2,5 jaar aan salaris" kocht hij ze terug van winnaars die dat wilden en is hij nu zelf "trotse bezitter" van 40 vergulde blikjes. Kan hij daar weer een mooie actie omheen verzinnen.
A £500,000 mistake. Made by me.
— James Watt (@BrewDogJames) January 8, 2023
Full Details: https://t.co/moYPnvBch9 pic.twitter.com/UB6qnjbY3G
Lees alles over reageren in de gespreksregels.