1
Fotocredits: 'Container ship Port', Pixabay

Flash VoedselketenWereldhandel per zeeschip duurder door klimaatafspraken

De Internationale Maritieme Organisatie (IMO), een VN-organisatie voor de scheepvaart, heeft afgesproken dat de internationale scheepvaart "rond 2050" klimaatneutraal moet zijn. Schepen mogen dan geen schadelijke stoffen meer uitstoten die bijdragen aan klimaatverandering. De 175 lidstaten van de IMO zijn het hiermee eens, maar hebben geen specifieke datum vastgesteld.

De scheepvaartindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer 3% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, vergelijkbaar met de luchtvaart.

Westerse landen en eilandstaten die de gevolgen van klimaatverandering ervaren, wilden strengere afspraken om de impact van de scheepvaart op het klimaat aan te pakken. Onder meer China en Brazilië waren tegen een harde deadline van 2050 omdat die de logistieke kant van de wereldvoedselvoorziening in gevaar zou brengen.

Ondanks teleurstelling, zijn er toch enkele belangrijke stappen genomen. De IMO heeft afgesproken dat de totale jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart in 2030 minstens 20% lager moet zijn dan in 2008. De scheepvaart ontkomt niet meer aan maatregelen om dat doel te realiseren. Tegelijk is het zo dat nog moet worden bepaald welke specifieke maatregelen daar geschikt voor zijn. Een mogelijke optie is een CO2-heffing op scheepvaartbrandstof. De IMO zal de komende anderhalf jaar werken aan het uitwerken van maatregelen om de klimaatdoelen te halen.

Een CO2-heffing voor de zeescheepvaart zou neerkomen op gemiddeld €1,2 miljoen per jaar per schip. Volgens onderzoeksbureau CE-Delft stijgen de transportkosten in de zeescheepvaart tussen 2025 en 2029 met 61%. Verdeeld over de vele tientallen miljoenen consumenten die met het transport op hun wensen worden bediend, is het per product een schijntje. Volgens Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) gaat het om "zo'n zes cent extra op een een paar sneakers". Het betekent echter wel dat al je overzeese spul van zo'n opslag wordt voorzien. Ook graan dat naar armere landen wordt verscheept, wordt duurder. Op de inkomens van de armsten op aarde tikken de kosten natuurlijk snel aan.

Nederland is tevreden met het bereikte akkoord en ziet het als een belangrijk signaal voor de maritieme sector om te investeren in duurzame schepen en brandstoffen.

Rijksoverheid - Minder uitstoot door zeevaart, 7 jul 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #1
  • 8 jul '23
  • 13:16

CO2 én vervuiling van de zeeën.
Net zoals andere klimaatheffingen wordt met een CO2 heffing het klimaat echt niet gediend. Het aantal containerschepen neemt nog toe, ze worden steeds groter, er verdwijnen steeds meer containers in de golven en ook zeeschepen met afval en ongewenste materialen hebben de oceanen ontdekt. (Sur le Front: Cargos géants, TV5, januari 2023)

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.