Fotocredits: person holding green thermos,
Pickpic
Flash Dagelijkse KostVerleidingstactiek Stanley drinkbeker niet zo duurzaam
Metalen thermosflessen zijn populair. Ze zouden een duurzaam alternatief zijn voor plastic, maar of het gebruik ervan nou wel echt zo duurzaam is, is nog maar de vraag, aldus the Guardian.
Stanley, al meer dan een eeuw een groot merk in thermosflessen, wist zichzelf in 2022 goed in de kijker te spelen door gebruik te maken van slimme social media-marketing en het gebruik van influencers. De Stanley Cup is inmiddels uitgegroeid tot een heus statussymbool onder jonge vrouwen, terwijl de marketing vroeger vooral gericht was op outdooractiviteiten voor mannen. De TikTok trend heeft het bedrijf vorig jaar naar schatting €750 miljoen opgeleverd.
De hype krijgt kritiek. Stanley verleidt consumenten om de steeds de nieuwste exemplaren of bijbehorende accessoires te kopen. Het hele duurzaamheidsaspect gaat op die manier verloren. Daarnaast is het productieproces van de roestvrij stalen fles ook niet duurzaam te noemen.
Bovendien is het helemaal niet nodig om zo’n grote waterfles, van 1,2 liter, met je mee te dragen. Voor een optimale hydratatie - en om niet onnodig snel biologisch te verouderen - is in principe alleen drinken als je dorst hebt al genoeg, legde Huib Stam hier uit.
De Stanley Cups bevatten geen nanoplastics. Dat is in ieder geval meegenomen.
The Guardian - Stanley cups took the world by storm. Then the backlash began,
18 jan 2024