0
Fotocredits: 'Melkkoe', AdJ voor Foodlog Media

Flash VoedselketenVeel meer zuivel dan vlees in de aanbieding

Supermarkten stunten heel veel meer met zuivel dan met vlees. Die conclusie trekt Wakker Dier naar aanleiding van de Zuivelmonitor. “Supermarkten proberen klanten te lokken over de rug van melkkoeien,” vindt Anne Hilhorst van Wakker Dier. Naast de jaarlijkse aandacht van de NGO voor vleesstunts, rolt Wakker Dier eenzelfde soort concept nu uit voor zuivelaanbiedingen.

Binnen de zuivelcategorie is kaas het "populairste stuntproduct" - zoals de dierenwelzijnsorganisatie de aanbiedingen met zuivel omschrijft. In de 12 grootste Nederlandse supermarkten was kaas in de afgelopen anderhalf jaar 27.570 keer in de aanbieding. Daarmee is het ongeveer net zo vaak in de aanbieding als vlees en vleeswaren opgeteld. In totaal waren alle koemelkproducten goed voor 79.214 aanbiedingen, blijkt uit de foldertellingen. "Dat zijn 2,85 keer meer aanbiedingen dan met die andere bekende klantenlokker: vlees", schrijft Wakker Dier. Het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming is op de zuivelstunts amper te vinden (<0,5%), 3,3% van de aanbiedingen is voor biologische zuivel.

Na de geslaagde campagne van de organisatie om Nederlandse supermarkten minimaal 1-sterkip te laten verkopen, vertelde Anne Hilhorst 2 jaar geleden in gesprek met Foodlog dat Wakker Dier zich op het welzijn van melkkoeien zou gaan gaan focussen. Met onder meer de tv-campagne rond 'ongemakkelijke feiten' over de leefomstandigheden van de melkkoe, een cursus koekeloeren, onderzoek naar zuivelconsumptie en de nieuwe verkiezing van Stalmelk Stiekemerd krijgt de campagne voor de melkkoe steeds meer omvang.

Wakker Dier - Bijna drie keer zoveel zuivelstunts als vleesstunts, 15 aug 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.