0
Fotocredits: Betaal boeren, niet advocaten, Tony's Chocolonely

Flash VoedselketenTony’s voor de rechter vanwege paarse wikkel

Tony’s Chocolonely moet de lilakleurige verpakking van een reep in Duitsland aanpassen omdat de reep te veel op een Milkareep lijkt. Mondelez, het bedrijf achter Milka, sleepte Tony’s voor de rechter voor inbreuk op het handelsmerk.

Dat de reep van Tony’s op een Milkareep leek was juist de bedoeling. Begin februari lanceerde Tony’s Chocolonely in het kader van de campagne “Tony’s Fair Alternative” (een vervolg op Tony’s Sweet Solution) 4 chocoladerepen die leken op repen van hun concurrenten: een milkareep (Mondelez) dus, een kitkatreep (Nestlé), een twixreep (Mars) en een ferrero rocherreep (Ferrero). Op de repen staat de tekst “... ziet er bekend uit, smaakt hetzelfde, maar betaalt alle boeren een eerlijke prijs”. Met de campagne wil Tony’s bewustzijn creëren voor het feit dat er nog steeds illegale kinderarbeid en moderne slaverij plaatsvindt.

Tony’s Chocolonely zegt in een persbericht blij te zijn dat de problemen die het bedrijf met de campagne aankaart nu zoveel aandacht krijgen, maar ziet liever dat de branche gaat discussiëren over die problemen in plaats van over een handelsmerkinbreuk.

Tony’s stopte na de aanklacht per direct met het leveren van de lila chocoladereep. Die is inmiddels grijs. De repen die op KitKat, Twix en Ferrero Rocher lijken, zijn wel nog steeds op de markt. De discussie is inmiddels een feit.

Lebensmittelzeitung - Markenstreit: Mondelez verklagt Tony's Chocolonely, 22 feb 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.