2
Fotocredits: Deliveroo fietskoeriers, FL Media

Flash Dagelijkse KostThuisbezorgd eten goed voor bijna half miljard omzet in Parijs

Het topgerecht van Livio Piú is een pasta carbonara, met een huisgemaakte crème met parmezaanse kaas, gebakken spekjes, een biologisch ei, peper en wat bieslook. "Het was een flinke uitdaging," zegt baas Arthur de Boyer, "om de gerechten zó te bewerken dat ze met de hoogste kwaliteit te leveren zijn, op kantoor, op de bank (le canapé) thuis." Want zo kon het sinds 1964 bestaande Parijse familierestaurant Livio Piú de coronacrisis doorstaan en en zelfs fors uitbreiden. Livio Piú is één van de 27.000 restaurants in de regio Parijs waar bezorgplatform Deliveroo mee samenwerkt. Dagelijks gaan er 300 bestellingen de deur uit die 70% van de omzet uitmaken.

Het zijn lang niet allemaal burger- of pizzatentjes waar Deliveroo mee samenwerkt, schrijft Le Parisien. Samen zijn ze goed voor een extra omzet van €445 miljoen.

Laurent Fréchet, voorzitter van de branchevereniging van hotels en restaurateurs GHR, vindt de succesvolle bezorgdienst maar niks. Het canapisme, ofwel 'bankbestellen', gewoon omdat het kan, staat hem tegen. Dat mensen languit op de bank iets te eten bestellen - meestal fastfood - terwijl je in Parijs binnen 500 meter van je bank prima uit eten kunt en genieten van de traditionele Franse keuken, gaat er bij hem niet in.

Le Parisien - Plus de 300 commandes par jour : avec la livraison, ces restaurants de Paris ont changé de dimension, 9 mrt 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Cécile Janssen
Cécile Janssen Eindredacteur / eigenaar, Foodlog
  • #2
  • 10 mrt '24
  • 23:25

Hét andere succesverhaal van de coronacrisis, maaltijdboxenleverancier HelloFresh, heeft het een stuk moeilijker. Tijdens de coronapandemie floreerde het bedrijf door thuislevering van maaltijdboxen waarmee je zelf vers kunt koken. De aandelenkoers piekte in november 2021 op ruim €95. Maar sindsdien zette de daling in om vorige week tot onder de €12 uit te komen, het laagste niveau sinds januari 2019.

Ondanks dat de resultaten van 2023 binnen de verwachte marges vielen, voorziet HelloFresh een winstdaling voor het huidige jaar, door hogere investerings- en marketingkosten en minder verkochte maaltijdpakketten. Het bedrijf schroefde de prognose voor 2025 van een brutobedrijfsresultaat van €1 miljard terug naar € 350-400 miljoen. Dat valt niet niet goed bij analisten en beleggers, schrijft het FD. Zij geloven niet meer in het 'zwakke bedrijfsmodel'.

Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #1
  • 9 mrt '24
  • 20:55

Je eten moeten laten bezorgen is een nadeel van wonen in een grote stad: de levensmiddelen zijn uit het straatbeeld verdwenen door de exorbitant hoge huren of verdrongen door de koopgoot ketens.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.