Fotocredits: 'Shopping carts',
Pixabay
Flash VoedselketenSupermarkten breken door €50 miljard grens maar we kopen minder
Marktonderzoeksbureau Circana berekende dat de omzet van supermarkten in Nederland voor het eerst door de magische grens van €50 miljard brak. De omzet bedroeg welgeteld €50,765 miljard en groeide met 8,3% ten opzichte van 2022.
In 2022 was de omzet €46,833 miljard (een groei van 3,9% ten opzichte van het jaar daarvoor), in 2021 €45,112 miljard (groei van 0,2%) en in 2020 €45,014 miljard, met een procentuele stijging van 11,2% vergeleken met 2019.
De groei in 2023 is voornamelijk te danken aan prijsverhogingen. Inflatie dus en heel anders dan de groei in 2020 toen corona de goederenstroom langs de kassa aanjoeg omdat we niet meer uit konden gaan eten.
De prijsverhogingen begonnen in de zomer van 2022. Dat resulteerde in hogere prijzen in met name de eerste helft van 2023. In de tweede helft van het jaar namen deze prijsverschillen af, zodat de inflatoire omzetgroei niet verder doorschoot.
Hoewel de supermarktomzet als totaal groeide, daalde het aandeel van online supermarktomzet van 5,4% in 2022 naar 5,2% in 2023. Dat is vermoedelijk het gevolg dat de laatste corona-angst wegebt. Het publiek durft weer naar fysieke winkels en doet dat misschien ook wel om bezorgkosten te besparen.
De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan inflatie. De verkoopvolumes namen in 2023 met 2% af. Dat is een gevolg van de hoge prijzen die de consumptie remmen.
Distrifood - Supers breken door omzetgrens van ?50 miljard,
10 jan 2024