Meer dan de helft van de restaurants voldoet niet aan de wettelijke eisen voor het melden van voedselallergieën. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) startte een campagne op social media om meer bewustzijn te creëren.
Horecabedrijven zijn verplicht allergeneninformatie te verschaffen. Daar zitten speciale eisen aan, maar uit onderzoek van de NVWA bleek dat restaurants in 52% van de gevallen niet aan deze eisen voldoet.
Ruim 30% van de bedrijven informeerde helemaal niet over allergenen, bij 16% verstrekte het personeel alleen mondelinge informatie en bij 12% was de vermelding onduidelijk. Een oorzaak voor de miscommunicatie kan zijn dat er veel verloop in horecapersoneel is en niet al het personeel voldoende professioneel is.
Voor de ruim 400.000 mensen met een voedselallergie in Nederland is dit heel vervelend, zegt de NVWA. Uit eten gaan is voor hen een risico. Ze moeten van tevoren bellen of kunnen niet op de drukke momenten terecht.
NVWA-campagne moet onder ondernemers bewustwording creëren en consumenten helpen om kritisch te zijn zodat klant en leverancier weten dat ze op elkaar moeten letten.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.